A Hét megszűnése

A Hét megszűnése
Megfelelő anyagi eszközök híján nem lehet a szerkesztőségi koncepciónak megfelelő írásokat biztosítani, nem lehet a szellemi élet eseményeivel kapcsolatot tartani, nem lehet a szerkesztőség munkaközösségét ígéretes fiatalokkal megújítani. ÖSSZEÁLLÍTÁS

Kacsir Mária: Még a lovakat is…

És a kábultan botorkáló, félalvó, félöntudatlan táncosok, mintha villamos áram érte volna őket, tolongva-zsibongva sorakoznak fel a starthoz, hogy a Rendező pattogó, harsány vezényszavára elinduljanak még könyörtelenebb és még bizonytalanabb célok felé.

Farkas Árpád: Gyöngék hatalma

Honnan támad hirtelen mindig az az erő, mely szövetségre hívja a gyöngéket a gyöngékkel, véneket a vénekkel, gyermekeket a gyermekkel, árvát árvával; milyen rejtett mélységekből buggyan föl teljesen ismeretlen emberekben is a sorsközösség-vállalás?

Halász Anna: Zeman sóhajt

A néző egyre szomorúbban kacag, mert Zeman mintha úgy kérdezné, akárcsak a Hitlerék elől menekülő egyszeri kivándorló a földgömb előtt: – Másik bolygó nincs? Nincs. Csak ez az egy van!

Domokos Géza: Válaszlevél Dános Miklósnak

Emlékszel Bálint Györgyre, akit egyformán szeretünk, emlékszel, mit írt ő a felháborodásról? Azt írta, felháborodni nem személyes sérelmekért, elvi alapon: végső és legintenzívebb intellektuális teljesítményünk.

Földes László: Seregszemle után – a díjazott alakításokról

Fagyott arccal riad, ernyedten rohan, bénultan üt, hullámzástalan hangon sikolt. Tombolása éppúgy élettelen, amiképp két kitörés között is élettelenül révül bele kiúttalan világába, a fojtogató semmibe. Tanai Bella kísértetjárás-játéka: színháztörténeti dokumentum.

Horváth Andor: A család bolondja

Flaubert a Bovarynét utálattal, óriási erőfeszítéssel írta. „Amire a Bovarynét tanulmányozva először felfigyelünk – mondja Sartre –, az a kudarc; egy ember kudarca, aki megadja magát sorsának, aki gyermekkorában elvesztette önmagát.

Csíki László: Irodalom irigyen

A nemzetiségi lét és ennek tudata a Vakvágányon hőseinek mindennapi életében, apró és akár személyes problémáiban van jelen, nem „nemzetiségi kérdés” valamilyen elvont és ünnepi értelemben.

Fischer István: Oberhausen ’71

Vágtató-rohanó-repülő állatok képeiből a szabadság fizikai érzetének csak­nem bőrön tapintható érzékiségű képzetét kelti, s végül az egyre gyorsuló képsort egy állatkertben, a rácsok mögül a gépbe néző csim­pánz hosszú premier plánjával vágja el.