Csehi Gyula: Lukács György halálára

Távozásakor már tudjuk, hogy e kor legnagyobb hatású és legvi­tatottabb gondolkodói közé tartozott. A marxista esztétikai és kritikai gondolkodásnak pedig messze társai fölé emelkedő képviselője volt és marad.

Bretter György: Esszé és állásfoglalás

Az esszéírás – állásfoglalás; több értelemben is az. Állásfoglalás a dolgokkal szemben vagy a dolgok mellett, állásfoglalás a ráció nevében a diszkurzív intellektus renyhesége ellen, állásfoglalás a telítettség nevében az üresség, a laposság, a banalitásból áradó unalommal szemben.

Huszár Sándor: Naivitás

Az elkeseredett ember, aki egy levéllel korábban istennel helyezte egy szintre, mondván, hogy csak ők ketten segíthetnek rajta, és tanácsaira (amely szándék volt és ítélet) határozott választ küld: ön uram egy kozmikus naiv.

Szász János: Ezt olvastam (22)

A giccsember kézenfekvő ok-okozati viszonyra redukálja a világot. Egy igen találó és szellemes megállapítás szerint a giccsember logikája se nem deduktív, se nem indiktív, hanem reduktív.

Sütő András: Tamási Áron rendes feltámadása

Akik azon tűnődtek: kié hát Tamási, a klerikalizmus foglya-e, a konzervativizmusé, avagy a székelyharisnyás provincialistáké – látva láthatják, miszerint: a mienk, a romániai magyar irodalom halhatatlanja, mindazoké, akik Mikes Kelement is magukénak vallják.

Izsák József: Stílus és magatartás

Alkati adottságainál fogva hajlamosabb volt az „érzelmi gondolkodásra”, ahogy Németh László nevezi a hozzá hasonló írótípust: Rousseau-i képlet, aki erős indulati hatások áramában képes alkotni, excitált állapotban érez rá, a rendkívüli hatásokat kiváltó asszociációkra, hasonlatokra, megszemélyesítésekre.

Bretter György: Esszé és állásfoglalás

váratlanul összekapcsolódnak az eddig távolinak tetsző tények, az eddig egységesnek hitt fogalomból új meg új fogalmak válnak ki, minden szilárdnak látott dologról kiderül, hogy olyan, mint Herakleitosz napja: mindennap új.

Gálfalvi Zsolt: Seregszemle után

Arra a jelenségre szeretnék utalni, hogy a művészi megjelenítéshez szükséges írói bátorságot és következetességet néha az „odamondás” tetszetős, de felszínes mozzanata próbálja helyettesíteni. A dráma valóban a szavak művészete – de a cselekvés-értékű szavaké.

Dános Miklós: Levél Domokos Gézának

Dános Miklós: Levél Domokos Gézának
A listákon a halottak neve ki van pipálva. Tintaceruzával, hogy ne lehessen kiradírozni. Tudod, mi történt? A marosvásárhelyiek névsorában megkerestem és megtaláltam a nevemet. Kipipálva. Tintaceruzával.