Szász János: Ezt olvastam 55

Realizmuson mi már korántsem stílust, módszert, formanyelvet értünk, hanem alkotóhűséget a valósághoz, a humánum közegéhez. A valóság költészetét. A változó valóságét, amit a változó költészet fejezhet ki.

Nagy G. Károly: Jelenünkben fogamzik a jövőnk

A józan ész egyetlen extrém pólussal sem azonosul. A jövőben a Föld nem változik át sem paradicsommá, sem sivataggá. Itt is minden az embereken múlik, s főleg azon, hogy milyen mértékben járnak sikerrel az új technológiák kifejlesztésében...

Horváth Andor: „…és semmi sem tisztáztatott”

Egyik drámájához írott utószavában Montherlant maga is elismeri az életművén végighúzódó kettősséget. Vallásos (sőt janzenista) és profán vonulatról beszél, lényegében a reneszánsz életöröm és a corneille-i nagyság ellentéte ez.

Mikó Imre: Lantom, kardom tied, oh, szabadság!

Az osztrák csapatok Asszonyfalva felé hátrálnak, Bem Kiskapusig üldözi a császáriakat. Az első nap győzelemmel végződik. Másnap a tüzérség csap össze, az osztrák kilövi Bem hat ágyúját, egy lőszerkocsi a levegőbe repül, estére Bemnek menekülnie kell Segesvár felé.

Kántor Lajos, Láng Gusztáv: Vihar után

Meggyőződésünk, hogy a „népszolgálatot” nem lehet, nem szabad egy bizonyos kifejezésmódhoz kapcsolni, a hetvenes években az irodalom demokratizmusát, a közérthetőséget megengedhetetlen a népdal vagy a XIX. századi realisták szellemében kanonizálni.

Lőrinczi László útilevele: Mi van Párizsban?

Ha nem tudtam volna, hogy Párizsban vagyok, 1972- ben, azt hihettem volna, hogy visszarepültem az időben vagy negyven évvel, és Kolozsvárt járok, a régi Fellegvár alján... Az egyik omladozó házacskából roncsos hajú, boszorkány-külsejű öregasszony nézett rám gyanakodva...

Pomogáts Béla: Egy barátról és egy könyvről

A román esszének nagyok a hagyományai, csúcsait Odobescu, Lucian Blaga, George Calinescu és Tudor Vianu munkássága jelöli. Balota maga programszerűen esszéista; első könyvének bevezető írása: Védőbeszéd az esszé önállósága mellett.

Nagy Pál: Az, amire a költő emlékezik

Ebből az önéletrajzi visszaemlékezésből sokat megtudhatunk a szerzőről, illetve az ő szent, nagy ügyéről, de csak keveset – kevés lényegeset, újat – arról a korszakról, amelyben élt, azokról az alakító viszonyokról, amelyek egyéniségét formálták.