Markó Iván: A maximum alatt nincsen semmi

Markó Iván: A maximum alatt nincsen semmi
A tehetségével nagyon sok ember visszaél. Ez nagy bűn. A tehetséggel nagy emberi felelősséget kell vállalni. Mitől férfi egy férfi? Nem attól, hogy milyen a potenciális képessége, hanem attól, hogy a szeretetteiért felelősséget vállal.

D. Varga Katalin: Számunk képzőművésze: Tamás Pál

D. Varga Katalin: Számunk képzőművésze: Tamás Pál
Aki egy cseppet is járatos a művészettörténetben, rögtön tudja, hogy honnan eredeztesse ezeket az egyébként eredeti fémdomborításokat. Szent ártatlansággal tölti ki az adott teret bájos esetlenségű és pompás díszítésű alakjaival.

A szatmári Székesegyház szobrai I.

A szatmári Székesegyház szobrai I.
A szatmári Székesegyház épületének ma is látható újklasszicista homlokzata 1837 táján készült el, és öt jó minőségű, nagyméretű szobrával, impozáns oszlopsorával valóságos csodának számíthatott a kis alföldi városkában, amely 1809-ben, öt évvel a püspökség megalakítása után még tízezer lakosú sem volt.

Sötétkamra (57): Gettóélet – Henryk Ross

Sötétkamra (57):  Gettóélet – Henryk Ross
Film pereg egy szakelőadáson: a BBC alkotása a fotó géniuszairól, s az ismert alkotók mellett megüti a fülemet egy fotográfus neve, amely kevésbé ismerősen hangzik - a Henryk Ross-é. Azé a lengyel zsidó fotósé, aki a második világháború idején, a lodzi gettóba kényszerített zsidó lakosság életének krónikásaként maradt fenn a jelenkor emlékezetében.

Sötétkamra (56): Külsőrekecsin – Ádám Gyula

Sötétkamra (56):  Külsőrekecsin – Ádám Gyula
1986-ban készült fotóját küldte el Ádám Gyula, amelyen rajta van egy büszke külsőrekecsini asszony egész vagyona, öröksége, minden kincse: ott tornyosul a háta mögött, az egész belefért a lencse látószögébe, legalább is minden, ami lényeges, a lényegtelen dolgok nem látszanak, azokat árnyék fedi vagy a ráncok között bújnak meg. Egy egész világ fér meg ezen a néhány négyzetcentiméternyi helyen, egy egész élet, egy egész sors, egy egész vagyon...

Ágopcsa Marianna: Számunk képzőművésze: Az afrikai művészet

Ágopcsa Marianna: Számunk képzőművésze: Az afrikai művészet
Az afrikai művészet felkiáltásokkal és önmarcangolással telített művészet. Benne van a tapasztalt valóság a hozzágondolttal. Az ősi jelentés felülkerekedik a jelenvalón, a testek, fejek jelentése felülkerekedik a testek formáján. És már nem is látunk egyebet, csak fájdalmat és reményt.

Lírára hangolt harmónia

Lírára hangolt harmónia
Öt évvel ezelőtt a marosvásárhelyiek már megismerhették a lelkes és igen aktív művészcsapatot, azok az erények, amiket akkor felmutattak műveikkel, ma is felfedezhetők, de újdonságokkal is találkozhatunk.

Ágopcsa Marianna: Emlékezés Mondrianra

Ágopcsa Marianna: Emlékezés Mondrianra
Egyes műtörténészek szerint Mondrian az egyetlen igazán absztrakt festő. Az absztrakció az ő számára azt jelentette, hogy megfosztotta a dolgokat véletlenszerű, esetleges vonásaiktól, továbbmenve: megfosztotta egyéniségüktől, hogy lényeges és ideális képüket vetítse vissza.