Fábián Sándor: Számunk képzőművésze: Fux Pál

Fábián Sándor: Számunk képzőművésze: Fux Pál
Fábián Sándor verses "műelemzése" természetesen más rajzokhoz – Céllövészet, Súlyemelés – "szól hozzá" (amelyeket az ötven évvel ezelőtti lapszámból nem lehetett reprodukálni), nem pedig a most fentebb kiemelt – Heteromorphic (1978) című – alkotáshoz.

Mikó Imre: Közös haza – nemzetiségi múlt

Az irodalomban az utóbbi évek folyamán örvendetesen tért hódított a történelmi téma. Néhány év leforgása alatt több történelmi dráma került színre, mint ahány történelmi monográfia két évtizedre visszamenően magyar nyelven megjelent.

Gazda József: Egy kiadvány margójára

Barabás Miklós egy képpel szerepel. Ennyi a múlt századi művészetből. Aztán tovább: Ziffer Sándor három tájképpel, Mattis Teutsch János négy kompozícióval. Ennyi a század első feléből. Napjaink festészetéből Bene József (1), Nagy Albert (2), Miklóssy Gábor (1), Kovács Zoltán (1) és Szőnyi István (3) szerepel.

Dános Miklós: Két bécsi levél

De azért az akadémikus Ionesco mégis óvatos volt, nem legújabb darabjából olvasott fel részleteket a Pálffy palotában – ahogy gondoltuk –, hanem Naplójából. Nem volt túl szerencsés a választás, mert a Napló filozofálgatását a közönség bizony sokszor megmosolyogta.

Vita Zsigmond: Az első erdélyi nevelői kör emlékezete

Ebből a Pestalozzi-ünnepélyből indult ki a Kolozsvári Nevelői Kör megalakításának a gondolata. Brassai Sámuelnél összegyűltek a pedagógusok és a nevelés barátai, és megbeszélték, hogy mi legyen az első hazai nevelői egyesületnek a célja.

Mikó Imre: Goethe és Eckermann

Xenofóbia és sovinizmus – e dicstelen tulajdonságok valóban a műveltség legalacsonyabb fokain a leghevesebbek. Illúzió volna azonban azt hinni, hogy a kultúra terjedésével fokozatosan megszűnnek. A felvilágosítók tévedése ez, akik a társadalmi bajokat is a műveltség beadagolásával akarták orvosolni.

Szász János: Ezt olvastam (17)

Hadd idézzem mégis Illyés Gyulát, aki az Új írás egy ankétjára válaszolva (1971. 3. sz.) azt mondja Déryről, hogy „a legigényesebben írja a magyart”, s hozzáteszi: „szinte Kazinczy derék tartásával”.

Pápai Judit: Mire jó a lélektan?

Beszélgetés Zörgő Benjámin professzorral
Távolról sem csak szexuális és önértékelési komplexusokról beszélhetünk, hanem sokkal több fajtáról. Ennek ellenére a komplexusok megközelítőleg sem merítik ki a személyiség fogalmának valódi tartalmát.

Földes László: A rég várt korszerűség

Harag György felfedezte Nagy István egyértelműen kritikai realista művében az abszurdum csíráit, kiérezte a harmincas évek bizonyos élethelyzeteiből egy későbbi korszak életérzésének előjátékát.

Horváth Andor: A kétségbeesett költő

Egy modern művészsors és a tudatosság megtestesítőjeként az európai szellemiség egyik ma is létező irányát szabta meg. Valéry és Thomas Mann, Rilke és Proust művész-felfogása és művészet-eszménye nem létezhetnék az ő példája nélkül.