Ágopcsa Marianna: A humor szalonja

Ágopcsa Marianna: A humor szalonja
A karikatúra egyáltalán nem lebecsülendő művészet. Sőt, nagyon is igényes. Elemzés és okoskodás nélkül, egyetlen találó vonással fedi fel a lényeget.

Kacsó Sándor: A Cenk alatt III.

Én mosolyogva lestem rá oldalról. Megértettem: újfajta sikeresemény ez Eller Gizellának. Igazi női sikerélmény. Eddig csak gratulációkat kapott hangulatos verseiért. Most már „kardok csattogtak” miatta. Már amolyan hírlapi kardok, hírlapi párbajban…

Csehi Gyula: A könyv szociológiájához I.

A nyomdatechnika története nem azonos a könyvnyomtatás és könyvkiadás történetével, amely már nem műszaki, hanem társadalom- és kultúrtörténeti diszciplína. Ugyanez mondható a könyvszociológiához közel eső, közvetlen történeti alapját adó könyvtörténetről.

Gálfalvi Zsolt: A hetedik arckép

Szemlér Ferenc és Farkas Árpád – közel négy évtizednyi különbséggel – egyazon napon és ugyanabban a városban született. Ez eddig véletlen és magánügy – de egyben lírai ürügy a tűnődő, a kérdve állító vallomásra.

Láng Gusztáv: A lázongó idill

Természetesen a jelen riasztó valóságélményének és a bukolikába öltözött jövőhitnek ez a párhuzama, lírai konfliktusa csak ritkán mutatható ki egyazon versen belül az elemzetthez hasonló példássággal, Dsida 1929-ben és 1930-ban írott versei azonban egészükben e két pólus közötti feszültséget jelzik.

Kacsó Sándor: A Cenk alatt II.

– Ó, Móricz dr. bűbájos ember és aranyos szerkesztő. Minden kéziratomat leadta eddig. S milyen okos! Tudja, hogy Móricz Zsigmond testvére? Engem nagyon meglepett, amikor megtudtam.

Huszár Sándor: A tegnapról, mai lelkülettel

Másutt egyenesen kimondják: az erdélyi irodalom eszménye politikai eszmény, népszolgálat. A kóreset világos: olyan irodalom ez, amely már alakulásában elsőrendű céljai között tartja számon a közvetlen politizálást, az élet alakulásába való aktív beavatkozást.

Barta Gábor: A szenzációs aranybánya

Elkezdődik tehát a szabadalmak harca, s jóval túltesz Eliot Ness küzdelmein az alkoholtilalmat megszegő gengszterek ellen. A filmesek sem riadtak ugyanis vissza attól, hogy megtámadják a másik társulat tagjait, vagy éppen fegyveresen elfoglaljanak egy stúdiót.