Ötven évvel ezelőtt, A Hét 1975-ös első számában több szempontból fontos és több szempontból rendhagyó összeállítás jelent meg A Szövegek és körülmények szerzői a Csíkszeredai Művelődési Házban címmel.
„A cenzúrára gondoltunk, amely joggal érezhette kényelmetlenül magát egy „felforgató jelenség” előtt, amelyen nehezen talált fogást…” – írtuk tegnap a szerkesztői bevezetőben, a végén hozzátéve: „Még annyit, hogy az 1975-ös első számunkban közölt első rész után a beszélgetés második részét nem találtuk… Izgalommal várjuk, hogy a szerzők hátha hozzászólnak ehhez a lefutásunkhoz. Sajnos Ágoston Vilmos és Tamás Gáspár Miklós barátaink ezt már nem tehetik meg.”
Molnár Gusztáv, a szerzők egyike „postafordultával” nem csak részletezte – külön írásban – a megjelenés körülményeit, de elküldte A Hétben megjelent szövegnek az Alternatívák könyve sorozatának 5. kötetében közölt jegyzetelt változatát, „megvilágítva kicsit a kontextust”. („Annak idején – mint jelzem a 2. lábjegyzetben – ezt Bandival megbeszéltem, és el is küldtem neki a szöveget. A kötetet sajnos már nem küldhettem el neki, 2019-ben jelent meg.” – emlékezett M.G. az Új Hétnek küldött kísérőlevelében, arra utalva, hogy Horváth Andor 2018 áprilisában, hetvennégy éves korában elhunyt.)
Ahogyan M.G. írja: (ezek a szövegek és a lábjegyzetekben jelzett betoldások) „jól mutatják azt a romániai politikai és ideológiai kontextust, amelyben a Szövegek és körülmények 1974-ben megjelent, és egyben azt a módot is, ahogyan a hivatalos és ellenőrzött nyilvánosság részét alkotó magyar kulturális intézmények (jelen esetben a Kriterion és A Hét) mégiscsak teret adtak a szóban forgó kontextust részben ignoráló, részben azzal eltérő módokon, de egyképpen szemben álló írásoknak és szerzőknek”.
Ezért érezte kötelességének az Új Hét az ötven évvel ezelőtti eseményre emlékeztetni.
Következzék tehát a hiteles „történet”, az eredeti beszélgetés, mint igazi (kor)dokumentumhoz illik, magyarázó jegyzetekkel és a cenzurális beavatkozásokra utaló „kiemelésekkel”. Megjegyzés: a jegyzeteket az összeállítás végére csoportosítottuk.
A SZÖVEGEK ÉS KÖRÜLMÉNYEK SZERZŐI A CSÍKSZEREDAI MŰVELŐDÉSI HÁZBAN.
RÉSZTVEVŐK: ÁGOSTON VILMOS, BRETTER GYÖRGY, DOMOKOS GÉZA, HUSZÁR VILMOS, JÁNOS PÁL, MOLNÁR GUSZTÁV, SZILÁGYI N. SÁNDOR, TAMÁS GÁSPÁR MIKLÓS
A Szövegek és körülményekcímű kötet 1 öt fiatal szerző – Ágoston Vilmos, Huszár Vilmos, Molnár Gusztáv, Szilágyi N. Sándor, Tamás Gáspár Miklós – írásait tartalmazza. A szerzők nevével az elmúlt években rendszeresen találkozhattunk művelődési sajtónkban. Jelentkezésükhöz az irodalmi köztudat is olyan filozófiai beállítottságú művészetszemlélet gyakorlatát társítja, amely termékeny megújulást igér az irodalomkritikában és esszéirodalomban. S nem véletlen az sem, hogy ezek a nagy igényű próbálkozások éppen az igények és lehetőségek feszítésével váltottak ki érdeklődést vagy értetlenséget, keltettek elismerést vagy megütközést. Azzal, hogy művészet és ember, társadalmi gondolkodás és cselekvés viszonyában visszautasítanak bármiféle leszűkítő, relativizáló értékszemléletet. Ezek a fiatalok hisznek a kritikába vetett bizalomban, a valóság alkotó elméleti megközelítésének hatékonyságában, de a kritikánál is többre tartják önmaguk folytonos meghaladását, akár a tévedéseket is vállaló keresést.
A Szövegek és körülmények szerzői és szerkesztője, Bretter György, valamint Domokos Géza, a Kriterion Könyvkiadó igazgatója nemrég a csíkszeredai Művelődési Ház meghívására találkoztak a helybeli olvasókkal. A mintegy háromórás beszélgetés nemcsak a kötetben foglalt tanulmányok megszületésének a körülményeit, jellegét tiszlázta; szóba került egész sor, a romániai magyar művelődést érintő közérdekű kérdés is. (Huszár Vilmos szövegét – aki a vitában nem vehetett részt – utólag illesztettük a beszélgetésbe.) (Horváth Andor2)
*
– Domokos Géza: Maga a tény, hogy a Szövegek és körülmények szerkesztője és szerzői itt, Csíkszeredában találkoznak először az olvasókkal, sokatmondó mozzanat. Költőt vagy prózaírót meghívni – vonzó dolog: ők felolvasnak műveikből és mindenki emelkedett lélekkel, de legalábbis kellemes emlékkel távozik. Olyan könyvnek a szerzőit vendégül látni, amely megerőltető szellemi tornára hívja ki az olvasót, fokozott intellektuális erőfeszítést kér tőle – ez már bátorság kérdése is. Mint ahogy elszántság az is, ahogy önök szemben ülnek ezekkel a fiatalemberekkel, akik a rossz nyelvek, és egy kicsit a saját illúziójuk szerint is rettegésben tartják kérlelhetetlenségükkel irodalmi életünket. Elmeséltem ma délelőtt nekik, hogy pár napja egyik jeles írónkkal találkoztam, aki a hírre, hogy Csíkszeredába készülök erre a találkozóra, félig tréfásan, félig komolyan megjegyezte: hű, nagyon kell ám vigyázni, harapósak nagyon, bőszen rámenősek azok a gyerekek. Bevallom, öt éve, amióta megalakult a Kriterion, sok találkozón vettem részt, de ekkora érdeklődéssel egyik elé sem néztem… Kíváncsi vagyok, hogy a mellettem ülő szerzők, akik bevallotton ellenségei minden sablonnak, minden mítosznak, minden előítéletnek, akik józanul gondolkodó, kegyetlenül őszinte embereknek tartják magukat – s utalnék itt arra, hogy pártunk Programja szintén hangsúlyozza3: a marxi-lenini elmélet nem képviselhet örökre lezárt felfogást, nem dogma, hanem az új akarása, amely megköveteli a merész gondolkodást –, mondom, kiváncsi vagyok, hogyan vizsgáznak ma este itt, első könyvük első közönsége előtt. És természetesen kiváncsi vagyok arra, hogyan zajlik le ez a valamelyest rendhagyó beszélgetés, mi érdekli önöket az új Kriterion-kiadvánnyal kapcsolatban. Befejezésül még csak annyit: szerintem kivételes jelentőségű próbálkozást gyűltünk össze dicsérni vagy temetni. Nem titkolom: mi örülünk, hogy kiadhattuk ezt a nyugtalanító, vitára ingerlő könyvet, Bretter György előszava, s ez számomra igencsak rokonszenves, nem afféle vállveregető ajánlás, nem nagy reményű tanítványok gyámkodó repültetése, hanem, bár kritikai észrevételeit nem hallgatja el, annak a hitnek a férfias megvallása, hogy ezzel a könyvvel szellemi életünk új színnel, új vonással gazdagodik. A romániai magyar művelődés az elmúlt fél évszázadban nem bővelkedett különösebben gondolkodókban. Hogy most egyszerre öt erősen filozófiai hajlamú fiatal kritikus indul, szerintem az idők jele, az energiák tanúsága, a lehetőségek mutatkozása. Rajtuk múlik, rajtunk és önökön múlik, hogy ennek a kiforratlanságtól nem mentes, de értelmes, erőtől feszülő, fiatalosan kihívó indulásnak méltó folytatása legyen. Köszönöm önöknek, hogy eljöttek ide, külön megköszönöm sepsiszentgyörgyi barátainknak, hogy ők is megtiszteltek jelenlétükkel. Öröm számomra, hogy itt látom a Kriterion-könyvek régi és fiatalabb olvasóit, bízom benne, hogy hasznos estét töltünk együtt. Most pedig kivel kezdjük, hogyan folytassuk? Itt ül mellettem Tamás Gáspár Miklós. Megkérem, vegye át a szót.
– Tamás Gáspár Miklós: Mivel azt hiszem, a jellemzésünkhöz nincs mit hozzáadnom, úgy vélem, hasznos lehet, ha elmondok néhány gondolatot, amely hozzásegítheti Önöket, hogy helyesen vagy helyesebben értelmezzék ezt a kis könyvecskét, amelyet a Kriterion jóvoltából beszerezhetnek a könyvesboltokban. Azt hiszem, még mindig nem esik elég szó arról, hogy tulajdonképpen miért is szükséges az elmélet. Mert hogy is állunk ezzel? Az ember reggel felkel, elmegy a munkahelyére, ott megállja vagy nem állja meg a helyét, utána hazamegy, megebédel és így tovább, egyszóval a mindennapi élet folyik a maga mindennapi medrében anélkül, hogy látszólag bármikor szüksége volna az elmélet korrekcióira. Joggal tűnhet furcsának bárki számára az, hogy egy olyan csudabogár, aki szeretné magát – legalábbis a jövőben – elmélettel foglalkozó szakembernek tartani, miért is kezd hozzá ahhoz, hogy akár a mindennapokat, akár a mindennapoktól távoleső kérdéseket a mindennapok eljárárásmódjától különböző módon próbálja megragadni, és attól radikálisan eltérő módon próbálja ábrázolni. E szükségletnek a jelei ennek ellenére – e furcsaság ellenére – mégis észlelhetők a társadalmi életben. Senki sem tagadja, ahhoz, hogy a modern technika létrejöjjön, szükség volt a mindennapi életnek annyira ellentmondó elméletek kidolgozására, mint például a Galilei elméletén alapuló fizika. Galilei ugyanis azt a rendkívül furcsa, avantgardisztikus tételt mondta ki, hogy a testek a súlyuktól, pontosabban a tömegüktől függetlenül egyforma sebességgel zuhannak a föld felszínére. Ezzel joggal lepte meg az embereket, akik látták, hogy a testek korántsem zuhannak egyforma sebességgel, tekintve, hogy a súrlódás jelenségét a tömegvonzás jelenségétől azelőtt még nem tudták elhatárolni. Mégis a Galilei rendszerén alapuló elméleti fizika tette lehetővé, hogy a modern társadalmak technikája kialakuljon és olyan képződményekhez vezessen, mint a gépkocsi… és egyéb gépek. A társadalomelmélet ehhez hasonlóan látszólag furcsa, abszurd tételekből indul ki, amelyek a társadolomkutatók legnagyobb csodálkozására bizonyos idő elteltével a társadalmi mozgalmak motívumkincséhez kezdenek tartozni, és mint folklorisztikus motívumok, befolyásolják az emberek cselekvését. Gondolok például egy olyan dologra – a rövidség kedvéért csupán erre szeretnék célozni –, ami a Szövegek és körülmények című kötetben foglalt tanulmányok problematikájára elég jellemző. A század elején az újkantiánus filozófusok jöttek rá arra, hogy a társadalomelmélettel baj van bizonyos szempontból. A társadalomelmélet ugyanis két dologra törekszik: az egyik az volna, hogy helyesen megismerjük azokat a tényeket, amelyek társadalmi életünkben előfordulnak; a másik pedig, hagy mi, mint teoretikusok, akik megismertük ezeket a társadalmi tényeket, próbáljunk olyan értékrendszereket állítani az emberek elé, amelyek szerint később cselekedhetnek. Nos, a század elején ezek a derék bölcselők rájöttek orra, hogy a társadalmi tényeket illető megismerésünk és az a megismerésünk, amely valamelyest körvonalazná az értékeket, amelyekhez képest – mint csillagainkhoz igazodva – cselekednünk kell, hogy tehát ez a kettő a megismerés két különböző fajtájához tartozik. Lehetséges a társadalmi tényeknek olyan megismerése, amely érdekeinktől, értékeinktől, céljainktól független, és lehetséges az értékeknek olyan tételezése – ami a filozófiában azt jelenti: kitűzése, kimondása –, amely a társadalmi tényeknek a megismerésétől tökéletesen független. A 20. századi marxizmus egyik fő törekvése éppen ennek a kettősségnek a feloldására irányul; gondolok itt elsősorban Lukács munkásságára. Talán nem veszik szerénytelenségnek, ha az előbbi kérdéssel kapcsolatban – mint legkézenfekvőbb példára – saját tanulmányomra hivatkozom4, amelyben egy kuruc és egy labanc beszélgetése kapcsán azokat a körülményeket vizsgálom, amelyek szinte lehetetlenné teszik számunkra, hogy egy teljesen más korban befogadott és tőlünk eltérő társadalmi körülmények között elfogadott értéket a magunk egyértelmű, aktuális módján szintén értéknek, pozitív értéknek érezzünk. Hogy számunkra valamely személy vagy eszme aktuális érték legyen, azt ugyanis egy rendkivül triviális, közönséges tény akadályozza meg: azok az alternatívák, amelyek elmúlt korokban alternatívák voltok, ma már javarészt nem azok többé, számunkra például azok a vallási eszmék, amelyek a régebbi politikai mozgalmakat fűtötték, nem aktuális eszmék többé – és ezt annak ellenére is vállalom, hogy lényegében vulgarizáltam a saját álláspontomat.
– Molnár Gusztáv: Tamás Gáspár Miklós az imént utalt a századelő egyik filozófiai irányzatára, amelynek jelentős eleme a tényítéletek és értékítéletek kettéválasztása. Én ezt most olyan értelemben módosítanám, hogy az elméleti ítéletek és az értékítéletek között kell különbséget tennünk, és azt hiszem joggal mondhatom, hogy ami közös mindannyiunkban, az éppen bizonyos értékítéleteknek az alkotó marxizmusból adódó azonossága. A tulajdonképpeni elméleti tevékenység viszont ezen túl kezdődik. Az értékítéletek említett azonossága hozott össze és tart össze bennünket. Ami pedig az elméleti megközelítés módozatait illeti – szélesítve a kört – ötünk helyett hatunkról beszélnék, Bretter Györgyöt is beleértve. Szeretném hangsúlyozni mindenekelőtt, hogy a kötet megszületése szempontjából sokat jelentett Bretter György céltudatos és kitartó szervezőmunkája ás biztatása. De ez csupán a dolog formális oldala. Valószínű, hogy ezek a tanulmányok nem íródtak volna meg az ő eddigi munkái nélkül, személyiségének a – hogy is mondjam – varázsa nélkül, anélkül a képessége nélkül, hogy az embereket jó szókrateszi módon végletes helyzetekbe vezesse, és aztán magukra hagyja. Az elmondottakkal fokozatosan szeretnék közeledni egy olyan téma felé, amelyet én döntő jelentőségűnek tekintek, és ami esetleg háttérbe kerülhet ennek a kötetnek a vitája során. Ez pedig a kötet kulturális helye, hivatása. Domokos Géza említette, hogy a romániai magyar irodalomnak, művelődésnek nem volt erőssége a filozófia; voltak kitűnő tanárok a két világháború között, de nem voltak alkotó típusú gondolkodók. Es ha voltak is, egyedül voltak. Hogyan lehet elhelyezni ebben a kulturális környezetben ezt a kötetet? Azt hiszem e szövegek megítélésében, a bennünk feszülő indulatok, az írásainkban felfedezhető hiányok értelmezésében bizonyos fajta türelemre van szükség. Kellő távlatból szemlélve szigorúan spekulatív eszmefuttatásoknak a kultúra egésze szempontjából, ha nem is rendkívüli, de igen nagy jelentősége lehet. Itt most én is olyan személyiségre utalnék, mint Lukács György, akinek nemrégiben olvastam egyik, a hagyatékából véletlenül előkerült levelét; ebben az 1910-ben írott levélben van egy nagyon érdekes mondat, egy filozófushoz mérten lírai, vagy akár érzelgősnek is nevezhető mondat, amelyben körülbelül ez áll: emberek lehet, hogy vannak, lehet, hogy nincsenek; boldogság lehet, hogy van, lehet, hogy nincsen, de a munka van. Vagyis az a fajta fanatizmus, amellyel ő évtizedeken keresztül művelte a teóriát, pontosabban a filozófiát, az az általunk értelmezett hagyományban talán a legértékesebb. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy bizonyos tartalmi kérdésekben ne határolódnánk el akár radikálisan ettől a nagy gondolkodótól, de az arányok tiszteletben tartásával – kérem, ne tekintsék túlzásnak – hasonlóan értelmezem a mi Bretter Györgyhöz való viszonyunkat is, ami – ismétlem – nem jelenti egyes elméleti kérdésekben való egyetértésünket. Hogy mit hoznak az elkövetkező évek, azt nem tudom; de itt még egyetlen dologra utalnék: egy bukaresti találkozó alkalmával megkérdeztem Bretter Györgyöt, hogyan indult ő – mi ugyanis úgy indultunk, hogy vele kezdtünk el vitatkozni. Ő elmondta, hogy akkoriban a filozófiai esszé műfaja többnyire alkalmi cikkekre korlátozódott. Nos, talán nem túlzok, ha azt mondom: ma viszont mindenikünk a maga szigorúan megvont útján halad, és ez elméleti kérdésekben egyáltalán nem könnyű. Mindenekelőtt ugyanis két feltétele van. Először is a széles körű és egyre nehezebben megvalósítható tájékozódás, amely két-három nagy kultúrának az ismeretét, illetve a bennük való valamelyes tájékozódást kívánja meg, amit korántsem egyszerű megvalósítani, mert nem egy helyről indultunk, hiányokat kellett bepótolnunk. A második feltételt talán úgy tudnám megfogalmazni, hogy a saját elképzeléseinkhez való ragaszkodásból – amennyire lehetséges – ki kell iktatni az úgynevezett személyiségjegyeket; ezen azt értem, nem szabad megengednünk, hogy bizonyos belénk rögződött elvek személyiségünk jegyeivé váljanak, hogy kizárólag ezek irányítsák ítélőképességünket, hogy képtelenek legyünk a nyitottságra, új jelenségek és tények beépítésére saját elképzeléseinkbe, akár olyan áron, hogy alapvető dolgokról is képesek legyünk lemondani. Nagyon fontos dolog ez, persze nem annyira ránk érvényes egyelőre – fontosságát én egyelőre inkább csak sejtem.
– Szilágyi. N. Sándor: Lévén, hagy az én írásom a leginkább szaktudományi jellegű és a legkevésbé kimondottan filozofikus, én csak a bizonyítványomat fogom megmagyarázni, azt, hogy véleményem szerint miért is szerepel a tanulmány ebben a kötetben. A címe: A fonológia módszere mint filozófiai kérdés. Talán első hallásra abszurdnak tűnik, hogyan lehet a fonológia módszere filozófiai kérdés, hiszen a fonológia a nyelvészetben is olyan kis résztudomány, amely a beszédhangokkal foglalkozik, a beszédhangok ejtésével, használatával, váltakozásával. Tehát a kettőnek látszólag semmi köze sincs egymáshoz, a kérdésfelvetésnek mégis két oka lehet.
Az egyik maga a módszer, amely lényege szerint filozófiai problémákat vet fel, mert ha a módszert nemcsak mechanisztikus szabályok gyűjteményeként fogjuk fel, hanem arra a kérdésre is választ keresünk, hogy tulajdonképpen mi is történik, amikor ezt az anyagot vizsgáljuk, és mi az, amit megismerünk, illetve az, amit még mindig nem ismertünk meg, hogy milyen valóságértéke van annak, amit a módszer alkalmazása folyamán kialakult elméletben kijelentünk, vagyis hogy végeredményben hogyan viszonyul a módszer alkalmazásából született elmélet a vizsgált tárgyhoz, akkor ez már önmagában is egész sor filozófiai kérdéshez vezet. Ezt jelzik tanulmányomban azok a filozófiai „kiszólások’, amelyekneklátszólag semmi közük a fonológiához, mégis fontosnak tartottam explicit formában is beiktatni őket, azért, hogy jelezzem a filozófiával való összefüggést.
Annál is indokoltabb itt erre hivatkozni, mert ebben az esetben a spekulatív megközelítés magának a módszernek a kifejtésére is visszahatott. Az összefüggésnek a másik oldala szerintem sokkal jelentősebb: a fonológia egy társadalmi jelenséget vizsgál, a nyelvet, a nyelv pedig egészen konkrét, elemezhető formában jelenik meg. Ha elfogadjuk azt, hagy a különböző társadalmi jelenségekben a struktúrák megismétlődnek, akkor egy kisebb, de viszonylag könnyen megismerhető társadalmi struktúra elemzése nagyon tanulságos lehet más társadalomtudományok számára. Ilyen szempontból a nyelvész nagy előnyben van, ezért is mondják (hivatkoznék Solomon Marcus tanulmányára), hogy a nyelvészet az egyik vezértudomány szerepét töltheti be a társadalomtudományok között, olyan értelemben, hogy bizonyos elvekre sokkal könnyebb rájönni a nyelvészetben, mint egyéb társadalomtudományokban, s ezért a nyelvészet a megfelelő összefüggések felvázolásával ötleteket sugallhat más tudományágak számára. A nyelvészet azért van különösen előnyös helyzetben, mert tárgya, a nyelv, közvetlenül megfigyelhető, és a tények viszonylag egyértelműen összegyűjthetők: egy hangtani jelenséget vagy egy mondattani alakzatot sokkal könnyebb egyértelműen leírni, mint például egy cselekvésformát vagy egy esztétikai viszonyt. Másrészt az is nagy előnye, hogy a nyelv olyan társadalmi struktúra, amely alá van ugyan vetve az idő változtató hatásának, története van, de ez nem függ össze közvetlenül a gazdasági fejlődéssel. Ennélfogva a kutatás mentesül egy sor olyan nehézségtöl, előfeltevéstől, amely a társadalomtudományok nagy részében szükségszerűen vetődik fel, és amelyekre más vonatkozásban Tamás Gáspár Miklós is utalt az imént. A nyelvészeti kutatásban én azt tekintem kimondottan filozofikusnak, hogy ha a módszert megpróbáljuk elvonatkoztatni attól a tárgytól, amelyben konkrétan kifejlik, akkor egy olyan kutatásmodellhez jutunk, amely megfelelő értelmezésben a többi társadalomtudományra is alkalmazható. Ezért vagyok meggyőződve például arról, hogy a nyelvészet fontos módszertani segédeszköz lehet a marxista társadalom-ontológia számára, hiszen a különböző társadalmi jelenségekben végeredményben ugyanaz az elv érvényesül más-más formában: a társadalmi objektivitás. Éppen ennek a következménye a struktúrák megfelelése is.
– Ágoston Vilmos: Mindenekelőtt szeretném leszögezni azt, hogy nincs olyan mondanivalóm az önök számára, amit nyomtatásban ne közölnék, illetve ne közöltem volna. Másodszor a mi nemzedéki összetartozósunkról szeretném elmondani a véleményemet. Mi két évvel ezelőtt összeálltunk, hogy kiadjunk egy kötetet; ez a kötet – sokan elmondták már – hiányos, hiányoznak belőle olyanok – például Bogdán László –, akikről akkor még nem tudtuk éppen azt, amit az elkövetkező években bebizonyítottak. Ez tény, amit nincs miért mentegetni vagy magyarázni, éppen csak Bretter György szervező munkáját bírálom vele, aki az előbb amúgyis megkapta a kellő dicséretet.5
A kultúra történetében ugyanúgy megfigyelhető a halál, az elmúlás, mint ez emberek életében. A hellenisztikus kultúra például megszűnt, értékeit pedig azok a kultúrák örökölték, amelyek a Földközi-tenger térségében létrejött államokban kialakultak. A kultúra története tehát mégsem szomorú, egyáltalán nem ad okot tragikus szemléletre. Aki viszont csak a kultúrák felbomlását látja, eltöprenghet azon, vajon megéri-e, hogy a részkultúrában élő egyed egész munkásságát neki szentelje, hogy azon a rövid távon, amit a biológia vagy az orvostudomány életnek nevez, érdemes-e erre törekedni, hogy nincs-e valami más lehetőség arra, hogy ezt az immár belülről szemlélt és tragikusnak látott véget valahogyan ki lehessen vetíteni. A kettő kőzötti feszültség, a kettő közötti ellentmondás a totalitásnak és az egyediségnek a viszonya, és mindig, minden korban megpróbálták megoldani; vagy azt mondták, hogy a kor nagyszerű, tehát nincs tragédia, –vagy pedig azt, hogy az adott pillanat tragikus állapot, amelyből nincs menekvés. Természetesen civilizációkban, kultúrákban gondolkozva a két végletet nem lehet kiindulópontként elfogadni, ha viszont a kettő között foglalunk helyet, ez állandó vibrálást jelent. Ezért olyan gondolatmenetet kell találnunk, amelyhez kapcsolódhatunk. Ebben kell megtalálnunk azokat a lényeges mozzanatokat, amelyek értékítéletre adnak módot. Így találtam meg én mint eléggé közismert kiindulási pontot, a mű korerkölcsét, amiben lényegében nincs semmi új, egyszerű, mint a spanyolviasz. Fábry Zoltánról írtam rövid eszmefuttatást, illetve idézetgyűjteményt. A Fábry-életműhöz mérten ez a gyűjtemény elenyésző mennyiség; egyszerűen azért írtam meg, mert szükségesnek véltem, hogy tudjunk róla, hogy megismerjük. Másrészt, hogy megtaláljam azokat az irodalomtörténeti szempontokat, amelyek az életműből levonhatók. Elsősorban erkölcsi szempont ez, a humanizmus problémája. Bármely alkotó mint humánum jelentkezik a kultúra történetében. Az ember mint a humánum megjelenése, ennek a humanizált emberiségnek a megjelenése, a kultúra történetében való tükröződése szükségszerűen vezet elméleti megközelítéshez. Az egyedi tényektől elvonatkoztatva eljuthatunk az általános magyarázathoz, az egyedi azonban mindig a kor által determinált. Ha ezt a determinációt, meghatározottsagot ehhez a humánumhoz felemelkedve fel tudja oldani, ha az irodalom, a művészet segítségével tudja közvetíteni, elérkezik ahhoz az általános totalitáshoz, amelyet a másik póluson jeleztünk. Fábry tekintetnélküliség-elmélete, amely minden művében megtalálható, és amely Fábry sarktétele, lényegében elvont kategória – annak az alapja, amit úgy nevezünk, hogy embertelenség, fasizmus, bárhol és bármilyen formában. Ez az elvontság mint elméleti realitás jelenti számomra az egyik kiindulási pontot. A tanulmány rövid, nem térhettem ki Fábrynak mindenik művére, például Babits- és Ady-tanulmányaira. Ezt a munkát szeretném folytatni, ha időm és körülményeim engedik.
– Huszár Vilmos:Molnár Gusztáv egyik megjegyzéséből indulok ki, főként explicitáló célzattal. Elméleti és értékítélet megkülönböztetendő voltáról beszélve utalt arra, hogy mit tekinthetünk számunkra érvényes csoportalkotó kritériumnak, és mi az, ami különböző irányokban távolít bennünket egymástól. Nem fejtette ki, mire gondol egész pontosan, hiszen – teljes joggal – magától értetődőnek tartotta. Engedelmével (szokásom és vérmérsékletem ellenére) beleártom magam a dolgába.
Marx a tárgy empirikus esetlegességeivel is számot vető politikai-gazdasági konkrét tudomány mellett grandiózus és lezáratlan társadalomelméleti rendszert hagyott ránk, amely a Párizsi kéziratok, a Német ideológia, a Grundrisse és A tőke szubsztanciáját alkotja. Elméleti- és tárgyítéletei sokaságán átsüt a tudatosan tételezett, a későbbi szétválasztottságot nem ismerő értékítélet pátosza: „Az ember – bármennyire egy különös egyén is ezért, és éppen különössége teszi őt egyéni közösségi lénnyé – éppannyira a totalitás is, az eszményi totalitás, a szubjektív létezése a gondolt és érzett társadalomnak magáért-valóan, mint ahogy a valóságban is mind a társadalmi létezés szemléleteként és valóságos élvezeteként, mind pedig az emberi életnyilvánítás totalitásaként létezik.” (Gazdasági-filozófiai kéziratok)
Azt hiszem, egyikünk sem téved, ha az emberről mint eszményi totalitásról szóló érték-posztulátumot tekinti annak az elvnek (a fenti idézet ennek csak egyik lehetséges megfogalmazása), amely nem csupán egymással, hanem az előttünk járó, sokszor és szenvedélyesen polemizáló elméletkonstruktőrökkel is összeköt bennünket. Nem abban akarom magunkat összemérni velük, hogy teoretizáltak, hanem abban, hogy vitatkoztak. Bárki, aki valaha is úgy közeledett a marxi humanizmus érték-posztulátumához, hogy a hitvallás és a tárgyi cselekvés közé szükségesnek vélte beiktatni az elméletet konstruáló cselekvést, sajátos módon tapasztalhatta e posztulátum termékeny pluralitását.
Lenin és Gramsci a marxizmusnak mindig a valóságalakító szemléletét emelte ki. De már maga Engels érinti a kérdést: az embernek, hogy szabadon cselekedhessen, hogy uralhassa a tárgyat, alá kell vetnie magát a benne jelenlevő szükségszerűségnek; gondolatilag, elméletileg kell elsajátítania a tárgyat. A párt programja egyébként szintén ugyanerről beszél, ami véleményem szerint egyértelmű ösztönzést jelent mindannyiunk számára, hogy munkánkat – ha nem szerénytelen a kifejezés – az eddigi irányban folytassuk.6
Volt szociológia professzorom7 két megjegyzése rádöbbentett, hogy szándékom és módszerem mibenléte nem derül ki a szövegből olyan egyértelműen, mint hittem. Az egyik megjegyzés így hangzott: hogy mertem egyáltalán hozzányúlni a témához, amikor soha életemben „nem jártam őserdőben”, nem találkoztam egyetlen primitív társadalommal sem. – Töredelmesen bevallom, hogy valóban nem jártam őserdőben. De ez nem érvényteleníti eljárásomat. Hogy egy hasonlattal éljek: a genetikust, aki soha életében nem járt drosophylát begyűjteni, nem tekintik kókler-biológusnak. Lévi-Strauss hosszú időt töltött terepmunkával, ez igaz. Csakhogy ez a könyve8 nem deszkriptív, hanem konstruáló jellegű: nem leírja a primitív mítoszokat és osztályozási rendszereket, hanem kimutatja, hogy ezek gondolkodási struktúrák. Bizonyítási módszere túlnyomórészt a tényekre való hivatkozás, tehát a terepen gyűjtőtt anyagból bekerül a könyvbe annyí, amennyi a bizonyításhoz szükséges. Elvileg elképzelhető tehát, hogy ugyanannak a tényanyagnak az elemzését más is elvégezze – esetleg a szerzőjétől eltérő kategóriák segítségével: ezt a strukturalista módszer jogosnak tekinti, sőt maga Lévi-Strauss egyenesen azt hangoztatja, hogy az ugyanarra a tényanyagra vonatkozó különböző értelmezések egyenértékűek. Még egyszer hangsúlyozom: amit Lévi-Strauss könyvében elvégez, nem etnológiai leírás, hanem elméletalkotás, úgy mondhatnám, a gondolkodás egy sajátos formájáról való spekuláció. Ha pedig erről van szó, akkor a filozófusnak talán mégis szabad beleavatkoznia – föltéve, ha nem visz bele az anyagba idegen tartalmi szempontokat.
Úgy tűnhetik azonban, hogy én elkövettem ezt a hibát. A második kifogás így hangzott: hogyan fér össze Hegel a primitív gondolkodási rendszerekkel? Úgy érzem, hogy ez a kérdés csak félreértésből származhat. A szóban forgó kategóriák ugyanis nem arra szolgálnak, hogy igaznak tételezzük őket, s azután a Lévi-Strauss kategóriáit – mivel nem egyeznek meg velük – hamisnak deklaráljuk. Arról van szó, hogy Hegel a Fenomenológiában, mai kifejezéssel élve, megismerési modelleket vázol. Ezeknek egyike egészen közel áll ahhoz, amit az „empirikus tényanyag szubjektív kategóriák alapján történő rendezésének” nevezünk. Lévi-Strauss konstrukciójának vizsgálata lényegében módszerének vizsgálata: azt akartam kimutatni, hogy a Hegel által leírt modell egyik tehetséges példája. Ennek során persze a konstrukció tartalmát is meg kellett vizsgálnom. Azt, hogy ellentmondásba keveredtem vele, esetegesnek tekintem: más példaanyag elemzése során erre nem feltétlenül került volnasor.
– Bretter György: Én nem akartam hozzászólni, éppen ezért most beszélni fogok. Arról van szó, hogy az ifjú szerzők ártatlanságuk teljes tudatában beszéltek; remélem, a kérdések után erről az ártatlanságról sok minden lefoszlik. Szó esett itt arról, hogyan született meg ez a kötet. Tény, hogy azoktól, akik két évvel ezelőtt a prérin nyüzsögtek, és állandóan szememre vetették következetlenségeimet, kértem írást, hogy végre adják ők is írásba következetlenségeiket. Vadásszanak csak rájuk is a prérin!
– Tamás Gáspár Miklós: Szeretnék vitatkozni Molnár Gusztávval. Azt mondta, nem helyes, ha elméleti alapfeltevéseinket személyiségjegyekké változtatjuk. Ugyanokkor ő idézte Lukács Györgytől azt a mondatot, amelyben a boldogságról is szó volt. Kétlem azt, hogy lehetséges boldogság másképpen, mint ha valaki azokat az előfeltevéseket, amelyek a valóság felismerésében őt irányítják, személyiségének alapvető jegyeivé teszi. Ha például én olyan tudnék lenni, hogy a számomra releváns értékválasztásokat egyszerűen, mint jellemem kitűnő értékeit szemlélhessem, azt hiszem, hogy boldog ember lehetnék, nyugodt lélekkel nézhetnék az önök szemébe, ami nem áll fenn. Érzem azonban, mire vonatkozik Molnár Gusztáv kritikája, és egy dologban igaza van: ő attól tart, hogy amennyiben elméleti előfeltevéseink és értékválasztásaink mintegy részeivé válnak személyiségünknek, egész egyszerűen fanatikusok lesznek belőlünk, akik – mivel személyiségünket minden áron védenünk kell – azokat az axiómákat is védeni fogjuk. Nos, ezt én nem tartom annyira veszélyesnek, mint hogyha olyan axiómákat vallunk, amelyeknek semmi közük személyiségünkhöz. Nem hiszek az olyan axiómákban, amelyek személyiségüket nem kötelezik el saját magunk mellett.
– Bretter György: Egy időben a mi szakmánkban előfordult, hogy bizonyos ferde képzetekben valaki épp zseniális volt, az összes többiek pedig fejreejtettek, félrelépők, kificamodottak és elhajlók – ezt a szót alig merem mondani. Ezért örvendtem annak, hogy végre vannak mellettem olyanok, akik szintén „kificamodottak” – akik hajlandók végiggondolni a marxizmust –, a szövegek szerint. Mármint olyanok, akik megpróbálják áttörni azt az elméleti közönyt, az elmélettel szemben megnyilvánuló előítéletet, amellyel én is szakadatlanul találkoztam. Ezért hiszem azt, hogy rendkívül fontos dolog ez a találkozó. És persze rendkívül jó dolog az is, hogy a szomszéd teremben negyedszer játszották telt ház előtt Az ember tragédiáját, és ugyanakkor itt fontos kulturális esemény zajlik, az, hogy összegyűlt száz ember, akit többé-kevésbé érdekel az, hogy itt mi fog történni. Persze nem történik semmi különös – azt hiszem, író-olvasó találkozón sosem történt még valami nagy dolog. Igaza van Domokos Gézának abban, hogy ilyenkor a költő hangja az, ami sok mindenért kárpótolja a találkozók résztvevőit; a költő mindig különleges, kicsit furcsa jelenség, nem tudni róla, mért másznak ki belőle azok a sorok, amelyeket azután nyomtatásban hozzánk juttat. És ráadásul többnyire meg is értjük, amit a költő mond, s el is hisszük neki, amit mond, ha van úgynevezett személyi varázsa, és olyan jó érzés, ha elhihetünk valamit valakinek. Az írónak is nagyon könnyű dolga van hasonló okokból, mert az író is érdekes dolgokat tud mondani; az írásokban mindig történik valami, nem velünk, hanem helyettünk történik valami, és az mindig érdekes. Ha úgy érezzük, hogy közben velünk is történik ez. Filozófusokkal a helyzet lényegesen más. Ezért volna jó, ha most tényleg önök, olvasóink, kérdeznének. Persze a kérdéseket nagyon nehéz megfogalmazni, én magam is ezzel küszködöm, de amellett lehetnek megjegyzések, fél-kérdések: faggassák például őket szándékaikról, mondjuk arról, hogy mivel fogják a közeljövőben elárasztani a könyvpiacot.
– János Pál: Az a kérdés érdekel engem leginkább, hogyan vélekednek ezek a fiatal gondolkodók arról, hogy kinek írnak. Rövidebben fogalmazva: a filozófiának milyen tömegbázisára számítanak?
– Tamás Gáspár Miklós: Nemrégiben olvastam egy ismert marxista filozófus egyik tanulmányát, amely felveti a következő kérdést: csak bizonyos idő óta létezik elmélet és gyakorlat; csak azóta léteznek különváltan, amióta polgári társadalmak léteznek. Sem az ókorban, sem a középkor organikus rendi társadalmaiban nem létezett különválasztott elmélet és gyakorlat. Amikor a munkamegosztás az embereket egymás között annyira megosztotta, hogy szükség lett egy olyan specializált, rétegre, amely viszonylagos függetlenségben, bizonyos tudományos, teoretikus tételeket próbált kidolgozni, amelyeket más rétegeknek alkalmazniuk kellett, akkor vált szükségessé az elmélet. A tanulmányíró úgy folytatja, hogy az árutermelő társadalomban az elmélet áruvá válik a liberális szabadverseny körülményei között: a piacon különböző elméletek jelentkeztek, a különböző rétegek ezekből választottak maguknak elméletet. A kérdés most már az: olyan társadalomban, ahol a liberális szabadverseny nem létezik többé, ki az, akinek módja és bátorsága van magának elméletet választani. Ez olyan kérdés, amelyre az az ember, aki már bizonyos értelemben elméleti kérdéseket feltesz, csak nagyon viszonylagosan válaszolhat – tekintve, hogy ő bizonyos értelemben már választott. Elméletre nyilvánvalóan olyan embernek van szüksége, aki a saját életén, a saját gyakorlatán, a saját létmódján változtatni kíván. Annak az embernek, aki csupán ki óhajt egyezni mindennapjainak a különböző buktatóival, nincsen szüksége elméletre. Annak az embernek van szüksége elméletre, aki megpróbálja átgondolni az őt környező világot, hogy ez az átgondolás, mint a változtatás alanya számára közvetlenül hasznosítható legyen. Elmélet csak akkor ragad meg tömegeket, amikor a forradalmi praxis aktuális; a párt Programja is hangsúlyozza, hogy a párt elméleti tevékenysége arra hivatott, hogy megalapozza a társadalom forradalmi átalakításának útját.
Természetesen van az elméletnek egy presztízs-fogyasztása, eszerint annak van szüksége elméletre, aki mint értelmiségi szakosodott arra, hogy elméletet fogyasszon. Ugyanúgy, ahogy fogpasztát fogyaszt, vannak a társadalomnak bizonyos elit-rétegei, amelyekre jellemző az elmélet és a fogpaszta fogyasztása – tisztítják fogaikat és hétköznapi képzeteiket. Ez az a réteg, amely az elmélet befogadása számára az én szempontomból lényegtelen.
– Molnár Gusztáv: Kultúrában kell gondolkodnunk, és a kultúra közvetítésével kell elgondolnunk az elmélet lehetséges társadalmi szerepét. Vagyis nemcsak azt a kérdést kell feltennünk, hogy milyen tömegbázisa van egy lehetséges elméleti gondolkodásnak – a pártprogram szintén kiemeli, mennyire fontos feladat a tudományos világnézet elsajátítása, az elméleti, ideológiai tevékenység fokozása –, hanem azt, hogy milyen szerepe, súlya lehet egy kultúrán belül. Így már részben válaszolni lehet a kérdésre. Nehéz a válasz, mert továbbra is le kell szögeznünk, hogy egy szakmáról van szó, amelynek megvannak a maga nagyon is szigorú követelményei. Amire Tamás Gáspár Miklós célzott a forradalmi praxis kapcsán, nem ilyen viszony, nem embereknek az elmélethez való viszonya, hanem közvetített viszony, akár illuzorikus is lehet, a lényeg az, hogy szociológiai fogalmakban nagyjából kifejezhető. Tehát, ha egy adott kultúrán belül képzeljük el a szakszerű elmélet művelését, számolnunk kell azzal, hagy nem viszonyulhatunk hozzá közvetlenül. Én itt látnám ennek a kötetnek, jobban mondva nem is a kötetnek, hanem az elmúlt néhány évben végbement folyamatnak a jelentőségét – mármint ebből a szempontból, mert az elmúlt évek jelenségei közül nem feltétlenül ez a döntő –, hogy tudniillik talán először sikerült keresztülvinni vagy megvalósítani azt, hogy elméleti problémák problémává váljanak a kultúrában. Utalnék csupán arra, amit mindannyian tudunk, vagyis az irodalom mondhatni egyeduralkodó szerepére kultúránkban. Az amit Ágoston Vilmos elmondott a humanista eszménnyel kapcsolatban, talán pillanatnyilag az egyetlen elgondolható kapcsolat a mi kultúránkon belül a szigorú elméleti építkezés és az irodalom által megalapozott kultúra között. Csakis ilyen közvetítésekkel várhatjuk el azt, hogy elméleti kérdéseket át tudjunk fogalmazni ahhoz, hogy szélesebbé – kulturális értelemben szélesebbé és megközelíthetőbbé – váljanak. Nem tudom, mennyire konkrét a válaszom, de talán még az elkövetkezendő években is számolnunk kell azzal, hogy bizonyos elméleti kísérletek nem válnak azonnal kulturális tényezővé. Ha valaki elindult egy építkezési folyamatban, akkor nem állhat meg félúton; folytatni kell az elvont fogalmak analizisét, új fogalmak megteremtését vagy átvételét, és ha ezt sikerült megvalósítani, akkor gondolhatunk arra, hogy az elméleti szinten feltett kérdéseket úgy fogalmazzuk meg, hogy az kultúránk egészén belül döntő lehessen. De szükség van átfogalmazásra. Amennyiben felelősségről beszélünk a mi esetünkben, az elmélettel vagy filozófiával foglalkozók esetében, a magától értetődő etikai felelősségen túlmenően erről kell beszélnünk, hogy tehát ne mondjuk le a saját kérdéseink átfogalmazásáról. Úgy, hogy azok kultúránkban egy sor más kérdéshez közvetlenebbül kapcsolódhassanak.
– János Pál:Az áttételes továbbítás gondolatát nagyszerűnek tartom. Mégis Domokos Gézától azt szeretném most megkérdezni, milyen szándékkal jelentette meg a kiadó ezt a kötetet, amely 1200 példányban látott napvilágot – nyilvánvaló, hogy nem csupán az volt a szándéka, hogy az öt fiatal gondolkodó írásai nyomtatásban megjelenjenek.
– Domokos Géza:A kiadó szándéka az volt, hogy a szépirodalmi művek, a folklór, a nyelvészet, a művelődéstörténet és a többi Kriterion-könyv mellett ilyen kiadvány is legyen. Bretter Györggyel egyetértésben, úgy gondoltuk, jó, szükséges a közönség elé bocsátani az öt dolgozatot. Figyeltem a jelenlevők arcát, s úgy vélem, éppen olyan nehezen követték itt értekező barátaim gondolotmenetét, mint ahogyan mi olvastuk szövegeiket. Nos, szándékunk volt ez is: elvontabb irodalomhoz, elméleti vitákhoz szoktatni az clvasót. Szó esett itt arról, hogy milyen lehet, vagy milyen kellene hogy legyen az effajta teljesítménynek a befogadása. Hogy a János Pál által fejtegetett befogadásnak nincs meg egyelőre a kellő gyakorlata, tapadó felülete, nincs meg a tudatba épített terminológiája, az csupán idő és olvasottság kérdése. De szerintem ezt a szellemi tornát mindenképpen meg kell kezdeni. Legutóbb Méliusz József társaságában jártam itt, aki – remek költő, nagyformátumú prózaíró, szenvedélyes közéleti ember – mint filozófus is magávalragadó. Talán időnként őt sem volt könnyű figyelemmel követni. Az Illúziók kávéházáról9 vallott emlékezetesen; őt tartanám az effajta „nehezebb” beszélgetések úttörőjének. Talán nem tévedek, ha azt mondom, hogy nem a szerzőktől, vagy nemcsak a szerzőktől kell számon kérni az olvasóközönséggel való kapcsolatot, pontosabban kommunikációt. Ők persze akkor boldogok, ha minél több olvasójuk van, s ilyen értelemben talán az említett 1200-as példányszám nem elégíti ki őket. Ugyanakkor ez a példányszám örvendetes is. Méliusz József Sors és jelképét és Bretter György új könyvét, a Párbeszéd a jelennelt10 tavaly több mint 6000 példányban adtuk ki; öt-hat évvel ezelőtt maximálisan 1000 példányban jelentethettük volna meg. Tíz évvel ezelőtt, mondjuk Sütő András Istenek és falovacskák cimű kötete aligha került volna forgalomba 1000-1200-nál több példányban – akkoriban a legjobb regények sem haladták meg a 2500-3000-es példányszámot –, nos a Sütő-könyv pár nap alatt 12000 példányban kelt el! Mindez azt bizonyítja, hogy közönségünkben valami megmozdult, korszerű mutáció ment végbe olvasói ígényében; az értekező próza iránti befogadó képessége jelentősen megnőtt. Ezzel, gondolom azt is elmondtam, hogy optimista vagyok ezen a téren. Régi barátság fűz János Pálhoz, értettem én jól, mire céloz kérdéseivel. Őt mindig a felelősség, a hasznosság szempontja érdekli. De a gondolkodás, akárcsak a költészet, nem mindig indul ki a közvetlen hasznosság elvéből, illetve a hasznosság igénye áttételesen van jelen benne. Itt például az alkotó kétely megteremtéséről van szó, a józan értelmet, a kliséktől és beidegződésektől szabadult szocialista tudatot próbáltuk megidézni. A XI. pártkongreszszus dokumentumai, különösen a Program, termékeny hatást gyakorolnak egész közéletünkre, ösztönzőleg hatnak az elméleti kutatásra, nagymértékben fokozzák minden társadalmi réteg gondolkodási vágyát, vitakedvét. Mai esténk jó bizonyítéka volt ennek. Meggyőződésem, hogy az effajta irodalom és az effajta találkozók közönsége az elkövetkező években gyarapodni fog. Olyan folyamat ez, amely elmélyíti tájainkon a korszerű marxista gondolkodást, és kiszélesíti azoknak a körét, akik vonzó intellektuális erőpróbát, a szocialista gyakorlat és erkölcs dolgaiban eligazító alkalmat látnak a maihoz hasonló, és persze, a mainál teljesebb szellemi kalandokban.11
Köszönöm a figyelmüket.
(1974. december)
Lásd in: Molnár Gusztáv: Alternatívák könyve. V. Beszélgetések 1974-1993. Pro Philosophia Kiadó, Kolozsvár, 2019. 21-34. A szöveghez a lábjegyzeteken kívül az alábbi végjegyzetet fűztem (i.m. 376-377.):
A Szövegek és körülmények szerzői a csíkszeredai Művelődési Házban. 1974. december. A Hét, 1975. január 3. Az összeállítás Szocialista kultúra és elméleti gondolkodás. Szerzők, szerkesztők és olvasók találkozója a csíkszeredai Művelődési Házban címmel jelent meg. Horváth Andor bevezetőjének elején az alábbi szöveg is szerepelt:
Az elmúlt évek során a szocialista demokrácia kiszélesedésével, a politikai gondolkodás elmélyülésével párhuzamosan jelentősen megnőtt hazánkban a társadalomtudományok szerepe és súlya. Valójában e folyamatok nemcsak összefüggenek, hanem kölcsönösen feltételezik is egymást: forradalmi célokat követő politikai gyakorlat elképzelhetetlen korszerű elméleti megalapozottság, elmélet és gyakorlat szüntelen kölcsönhatása, korrekciója nélkül. Ilyen értelemben hangsúlyozta Nicolae Ceauşescu elvtárs a tudományos kutatás és tervezés országos konferenciáján: „Ismeretes, hogy az alapkutatás, az elméleti kutatás, beleértve a társadalom- és filozófiai tudományok terén folyó kutatást is, nem tesz egyebet, csak igyekszik megérteni és feltárni a természet és az élet titkait. Az elméleti téziseket és az általános törvényeket éppen a természet és az élet törvényeinek a felfedezése ás megértése alapján dolgozzák ki. Semmi sem a tiszta fantázia szüleménye. Ha egy tézis, egy elméleti konklúzió csak a fantáziából születik, úgy teljesen értéktelen és jelentéktelen; ilyen kutatómunkával nem is érdemes foglalkozni. Világos, hogy az alapkutatásról, az elméleti kutatásról beszélve, a tudomány elméleti és gyakorlati oldala közötti szoros, dialektikus kapcsolat szükségéből kell kiindulnunk. E két vonatkozás egységes egészet alkot, és egymástól sem választható el…
Olyan korszakot élünk, amikor a tudományos megismerés körének bővülése nemesebbé teszi az embert, gyarapítja erőit, újabb szellemi dimenziókat, határtalan távlatokat tár fel előtte. Az ember mélyebbre hatol az anyag, az élet, az alkotás titkaiba, hovatovább tudatában van, hogy erejénél és képességeinél fogva törekvései és akarata szerint alakíthatja a természetet, a világot, a társadalmat.”
Nem véletlen, hogy az alkotó elméleti gondolkodásnak ebben a megújult légkörében – amely a romániai magyar művelődésre is serkentően hatott – született meg az a kötet, amely Szövegek és körülmények címmel öt fiatal szerző – Ágoston Vilmos, Huszár Vilmos, Molnár Gusztáv, Szilágyi N. Sándor, Tamás Gáspár Miklós–írásait tartalmazza.
Ez a bevezető szöveg – és a lábjegyzetekben jelzett betoldások – jól mutatják azt a romániai politikai és ideológiai kontextust, amelyben a Szövegek és körülmények 1974-ben megjelent, és egyben azt a módot is, ahogyan a hivatalos és ellenőrzött nyilvánosság részét alkotó magyar kulturális intézmények (jelen esetben a Kriterion és A Hét) mégiscsak teret adtak a szóban forgó kontextust részben ignoráló, részben azzal eltérő módokon, de egyképpen szemben álló írásoknak és szerzőknek.
1 A kötetről A Hét valamivel korábban (1974. nov. 8.) Szőcs Géza A körülmények és a mérték című recenzióját közölte.
2 A kihagyott bevezető részt lásd a végjegyzetben.
3 A félkövérrel szedett részeket Horváth Andor iktatta be, megelőzendő a cenzúra esetleges kifogásait. Ezt a feltételezésemet Horváth Andor, akinek még évekkel ezelőtt elküldtem a szöveget, megerősítette.
4 A Szövegek és körülmények című kötet az alábbi esszéket, illetve tanulmányokat tartalmazza: Bretter György: A szövegek előtt; Ágoston Vilmos: A humanista Fábry Zoltán hite és félelme; Huszár Vilmos: A primitív cselekvés struktúrája; Molnár Gusztáv: Tragikum és filozofikum a görögöknél; Szilágyi N. Sándor: A fonológia módszere mint filozófiai kérdés; Tamás Gáspár Miklós: Egy kurucnak és egy labancnak egymással való beszélgetése. A borítóterv Baász Imre munkája. Kiadói szerkesztő: Molnár Gusztáv.
5 A kötetben szereplő személyek kiválasztásával kapcsolatban lásd a Bretter és a tanítványok című beszélgetés vonatkozó részét (e kötetben).
6 Huszár Vilmosnak ez a nyilvánvalóan ironikus mondata – valamennyiünk közül talán ő volt az, akit a legkevésbé érintett meg a marxizmus – jól mutatja azt, hogy a korabeli „veszedelmes” ideológiai „viszonyok” között is hogyan lehetett lavírozni. – Huszárnak ekkoriban jelent meg Veszedelmes viszonyok című esszéje is A Hétben Choderlos de Laclos azonos című könyvéről (Kriterion, 1973).
7 Ion Aluaș. Magatartására jellemző, hogy 1969-70-ben, amikor a Szociológiai doktrínák című kurzust tarotta nekünk, lehetővé tette, hogy az ún. magyar alcsoport tagjai (akkor ezt már csak ketten „alkottuk” Huszár Vilmossal, mert a csoport harmadik tagja, Tamás Gáspár Miklós másodévtől átment a Bukaresti Egyetemre) magyarul vizsgázzanak. Az akkori szabályok értelmében ugyanis csak azokat a tantárgyakat tanulhattuk magyarul, amelyeket az 1959-es „egyesítés” előtt is tanítottak. Azaz egyetlen újabban bevezetett diszciplínát sem. Ilyen volt például a szociológián kívül a politológia, a kibernetika és a matematikai logika.
8 Claude Lévi-Strauss: La pensée sauvage, Paris, 1962. Huszár Vilmos a könyv román fordítását használta: Gîndirea sălbatică, Editura Stiințifică, București, 1970.
9 Méliusz József: Illúziók kávéháza. Kriterion, 1974.
10 A könyv – Kántor Lajos és Láng Gusztáv Romániai magyar irodalom. 1944–1970 c., szintén 1973-ban megjelent kötetével együtt – akadémiai díjat kapott. Vö. Bretter Gy.: „Helyzetünk bizonyos értelemben világtörténelmi jelentőségű”, in Beke György: Akadémiai díjasok – a kitüntetett munkákról, terveikről. A Hét, 1975. ápr. 11.
11 Emlékezetem szerint Domokos Géza valóban elmondta ezeket a záró mondatokat – nem kis konsternációt keltve bennünk –, amelyek nyilván ugyanazt a célt szolgálták, mint Horváth Andor A Hét-beli ideológiai beszúrásai. Ezek „közvetlen” ideológiai szerepet játszottak, hiszen nemcsak a „szövegeket”, hanem a kiadót és a lapot is mint intézményt védeni kellett, ameddig lehetett. Huszár Vilmosnak a marxizmusra és a pártra való hivatkozásai, akárcsak Bretter György bevezető tanulmányának (A szövegek előtt, in: Szövegek és körülmények, 5. o.) első sora („Világ proletárjai egyesüljetek!”) az ideológiai irónia formájában töltötte be ugyanezt az önvédelmi szerepet.