Amikor a fagyi visszanyal: Kelemen Hunor RMDSZ-elnök ellátogatott a Nagy István-kiállítás megnyitójára, majd az eseményt megfejelte egy videóval, amelyen azt látjuk, hogy a politikus elmerül a művészeti élményben, majd elmondja beszédét, végül mindenkivel kezet fog, nagy általánosságban gratulál a szervezéshez, és az érzelmes zenei aláfestés utolsó akkordjaira megjelenik az RMDSZ-es logó is. Munka kipipálva, jöhet a következő kulturális esemény, ahol fel lehet lépni. Csakhogy nem maradt annyiban a történet. A Csej7 Anj din Ardeal mémgyártói rácuppantak a sztorira.
Nagy István festő születésének 150. évfordulója alkalmából nyílt kiállítás a Csíki Székely Múzeumban március 28-án. A csíkmindszenti művész alkotásaiból készült válogatás célját a kurátorok úgy határozták meg, hogy a művész életútját követve átfogó képet szeretnének nyújtani Nagy István jellegzetes alkotói korszakairól, különböző műfajairól. A munkákat magyarországi és romániai múzeumok, valamint a magángyűjtőktől kölcsönözték a kiállítás idejére. Fél éves munka állt a kurátorok háta mögött, mire sikerült tető alá hozni a tárlatot, amely egyébként minden idők legteljesebb és legreprezentatívabb Nagy István kiállításnak számít. A kurátorok:
- Székely Sebestyén György művészettörténész, a kolozsvári Quadro Galéria igazgatója, valamint
- Túros Eszter művészettörténész, a Csíki Székely Múzeum muzeológusa.
A megnyitón egy tűt nem lehetett leejteni annyira megtelt a Csíki Székely Múzeum, fotókat itt lehet megnézni az eseményről, ahol a kurátorok is szóhoz jutottak, és elmondhatták, hogy állt össze a kiállítás, mire érdemes figyelnie a közönségnek, amikor végigsétál a munkák között.
Az eseményről nem hiányozhatott Kelemen Hunor, az RMDSZ elnöke sem, akinek felszólalásáról már a megnyitó másnapján kipattintott egy hangulatosan összevágott videót az RMDSZ kommunikációs osztálya.
A bejegyzésben ugyan megemlítik, hogy az RMDSZ mindenkinek gratulál, aki részt vett a kiállítás megszervezésében (sic!), azonban sehol, de sehol egyetlen név sincs kimondva, leírva, maguk a kurátorok még véletlenül sincsenek arccal, hanggal bevágva a videóba. Egyetlen ember az, aki ott van szinte minden második képkockán, és az nem más, mint az RMDSZ elnöke, Kelemen Hunor. Mellette még Nagy István is csak egy egyszerű statiszta, akiről annyi marad meg a nézőben, hogy olyasmi lehetett ez a festőember a képzőművészetben, mint Tamási Áron az irodalomban.
Ha a videó mellett megjelenő számadatokat nézzük, akkor azt látjuk, hogy 33 ezren kattintottak rá, 347 likeja van, illetve 15-en meg is osztották. Tehát 33 ezer alkalom veszett el arra nézve, hogy azok, akik megnézték a videót, magáról a kiállításról tudjanak meg többet, esetleg értesüljenek arról is, hogy ki „szervezte”.
Egyébként Kelemen Hunor hivatalos politikusi oldalán fut (többek között), és rákattintva az is kiderül, hogy A közösségért kormányzunk mappába helyezték el a gondos kommunikációsok, hadd kapcsoljon a néző, mi a lényege, az üzenete egy ilyen eseménynek. Nem a művész vagy a művészet maga, nem azok, akik felkutatták, osztályozták, elhozatták, csoportosították, konceptualizálták a kiállítást, hanem a politikum, a politikai üzenet.
Nem ez az első alkalom, amikor a Szövetség és politikusai rátelepednek egy kulturális rendezvényre, és platformnak használják saját üzeneteik terjesztésére, népszerűségük növelésére. De mindeddig túl bátortalanok voltak a színpad szélére kiszorított aktorok. Ezúttal azonban a mellékszereplőkké lefokozott kurátoroknak igazságot szolgáltatattak a Csej7 Ani din Ardeal mémgyárosai, akik szétmémelték Kelement.
Pár mémet meg is mutatunk, de van egy olyan érzésem, hogy csak most kezdenek belemelegedni a fiúk, lányok. Nagy Sz. Attila, Füstös Attila-Zoltán, Dombi Anita-Etelka, Zoltán András kreatív ötletei a válogatásban: