Az alábbiakban a Nobel-díjas biológusnak a Science című folyóiratban megjelent gondolatébresztő írásából közlünk részleteket Sz. Tóth Magda válogatásában.
Az egyre bővülő ismeretekkel járó egyszerűsítés lehetővé teszi, hogy az oktatás felölelje ezeket az ismereteket.
Reménytelen lenne az a próbálkozásunk, hogy az oktatást összhangba hozzuk az állandó – szinte robbanásszerű – kiterjedésben levő ismeretanyaggal, ha e növekedéssel nem járna együtt az egyszerűsítés. A továbbiakban a kérdés e kellemesebb oldalával fogok foglalkozni. A tudás olyan, mint egy szent tehén,és az én problémám az lesz, miképp lehet ezt a tehenet úgy megfejni, hogy közben távol maradjunk a szarvaitól.
Egyik okom az optimizmusra az, hogy a természet alapjaiban egyszerű. Erre akkor jöttem rá, amikor sok évvel ezelőtt Princetonban az Institute for Advenced Studies tagja lettem. Abban a reményben léptem ebbe az intézetbe, hogy összedugva orrunkat a nagy atomfizikusokkal és matematikusokkal, megtanulok majd egyet s mást az élő anyagról. De mihelyt sejtetni engedtem, hogy bármelyik élő rendszerben több mint két elektron van, a fizikusok nem álltak többé szóba velem.
Valamennyi számológépük segítségével sem tudták megmondani, hogy miképp viselkedhet a harmadik elektron. A figyelemreméltó az egészben az, hogy ez az elektron pontosan tudja, mit csináljon. Ilyenformán ez a kicsiny elektron tud valamit, amit Princeton valamennyi bölcs embere nem tud, és ez csak valami nagyon egyszerű lehet. A természet lényegében bizonyára sokkal egyszerűbb, mint ahogy számunkra látszik. Előttünk rejtjelezett levélként jelenik meg, amelyhez nincs rejtjelkulcsunk. Amilyen mértékben módszereink megfelelőbbé, kevésbé nehézkessé válnak, amint megfejthetjük a természet kódját, a világnak nemcsak világosabbá, de sokkal egyszerűbbé is kell válnia.
A tudomány azon az úton van, hogy általánosítson, az általánosítás pedig egyszerűsítést jelent. Saját tudományom, a biológia ma nemcsak sokkal gazdagabb, mint tanulóéveimben volt, de egyszerűbb is. Azidőtájt borzasztóan bonyolultnak tetszett, minthogy nagyszámú elkülönült elvre töredezett szét. Ma ezek valamennyien egyetlen egészben egyesülnek, amelynek a középpontjában az atommodell áll. Kozmológia, kvantummechanika, a DNS és a genetika valamennyi, többé vagy kevésbé ugyanannak a műveletnek, a legcsodálatosabb egyszerűsítésnek a része.
És az általánosítások meggyőzőbbek is az értelem számára, mint a részletek. Az oktatás során nagyobb hangsúlyt kell helyeznünk az általánosításokra, mint a részletekre. Persze a részleteknek és az általánosításoknak megfelelő egyensúlyban kell lenniük: általánosítást csak részletekből kiindulva lehet elérni, az általánosítás viszont értéket és érdekességet ad a részletnek.
Ezután a bevezetés után néhány általános megjegyzést szeretnék tenni. Először a tanítás fő eszközéről, a könyvről.
Az ismereteinket tartalmazó könyvek természetéről széles körben helytelen felfogás terjedt el. Úgy vélik, hogy ezeknek a könyveknek a tartalmát a fejünkbe kell sajtolni. Azt gondolom, az igazsághoz ennek az ellenkezője áll közelebb. Könyvek azért vannak, hogy megtartsák magukban a tudást, mialatt mi a fejünket valami jobbra használjuk. Az ismeretanyag számára a könyv biztosabb otthont is nyújt. Az én fejemben bármelyik könyvszagú ismeret felezési ideje néhány hét. Így hát az ismereteket biztos megőrzésre a könyveknek és a könyvtáraknak hagyom, és inkább horgászni megyek, mikor halra, mikor új ismeretekre.
Tudom, hogy megdöbbentően tudatlan vagyok. Vizsgázhatnék az egyetemen, de akármelyik vizsgán megbuknék. S ami rosszabb: kincsként őrzöm tudatlanságomat; kényelmesnek érzem. Nem felhőzi be naivitásomat, szellemem egyszerűségét, azt a képességemet, hogy gyermeki módon csodálkozzam a természeten és felismerjek egy csodát még akkor is, ha mindennap látom. Ha 71 évemmel még ások a tudás hegyében, azt ezzel a gyermeki magatartással teszem. „Boldogok a lelki szegények, mert övék a mennyeknek országa” – mondja a Biblia; „mert képesek megérteni a Természetet” – mondom én.
Nem akarom, hogy félreértsenek, nem becsülöm le a tudást, én sokáig és keményen dolgoztam, hogy a tudománynak valamennyi, a biológiával kapcsolatos területén ismeretekre tegyek szert. Enélkül nem tudnék kutatni. De csak azt őriztem meg, amire szükségem van a dolgok egyféle megértéséhez, intuitív megragadásához és ahhoz, hogy megtudjam, melyik könyvben mit találok meg. Ez számomra szórakozás volt. És nekünk szórakoznunk kell – különben munkánk nem jó.
Következő megjegyzésem az időviszonyokat érinti. Az iskolában töltött idő aránylag rövid az azután következő időhöz képest. Ezt külön hangsúlyozom, mert széltében azt gondolják, hogy mindent, amit tudnunk szükséges ahhoz, hogy munkánkat jól végezzük, az iskolában kell megtanulnunk. Ez tévedés. Az iskolát követő hosszú időszak alatt hajlamosak vagyunk, így vagy úgy, elfelejteni, amit akkor tanultunk, amikor bőven volt időnk tanulásra.
Valójában legtöbbünknek egész életünkön át tanulni kell, én magam is deres fejjel fogtam hozzá a kvantummechanika tanulmányozásához. Ilyenképpen az iskolának elsősorban azt kell elvégeznie, hogy megtaníttassa velünk, miképpen kell tanulni, hogy felkeltse a tudás iránti étvágyunkat, hogy megtanítson bennünket a jól végzett munka örömére és az alkotás izgalmára, hogy megtanítson arra, hogy szeressük amit csinálunk, és segítsen megtalálni azt, amit szeretünk csinálni.
Gerard barátom Fouchet-t idézte, aki azt tanácsolta nekünk, hogy a tudás oltáráról a tüzet vegyük el és ne a hamut. Miután én földibb hajlandóságú vagyok, azt tanácsolom önöknek, hogy a húst vegyék, ne a csontokat. A tanárok általában figyelemre méltó előnyben részesítik a csontokat, különösen a száraz csontokat. A csontok természetesen fontosak, és mi szeretjük olykor-olykor egy kicsit szopogatni őket, de csak akkor, amikor a húst már megettük. Azt akarom mondani ezzel, hogy nem tanulnunk, hanem átélnünk kell a dolgokat. Ez majdnem mindenre érvényes. Shakespeare-t és minden irodalmat át kell élni, a zenét, a festészetet és a szobrászatot művelni kell, a színdarabot el kell játszani. Mindez még a történelemre is áll; a történelmet, a különböző korszakok szellemét, ahelyett, hogy adataikat raktároznánk, át kell élnünk. Örülök, amikor elmondom, hogy ez az irányzat – átélni a dolgokat – még a tudományok oktatásában is nyilvánvalóvá válik.
A legújabb irányzat nem az, hogy a természet egyszerűbb törvényeit megtanítsák, hanem hagyják, hogy a hallgatók egyszerű kísérletekben felfedezzék azokat a maguk számára. Persze tudom, hogy az adatok fontosak. Még érdekesek is lehetnek, de csak a hús, a lényeg elfogyasztása után. Ekkor még kíváncsiakká is válhatunk irántuk, és így megőrizzük őket. De ezt megelőzően az adatok csak unalmasak, a szellemet pedig elbutítják, ha meg nem ölik.
Általánosan elterjedt vélemény, hogy a memorizálás nem okoz bajt, hogy a tudás nem ártalmas. Attól tartok azonban, hogy árthat. A holt ismeretanyag eltompítja a szellemet, megtölti a gyomrot, anélkül, hogy táplálná a testet. Az elme nem feneketlen gödör, és ha beleteszünk valamit, esetleg ki kell hagynunk belőle valami mást. Életszerűbb tanítással a szellemet a valóban fontos dolgok számára tarthatjuk fenn. Sőt, még az egyre bővülő ismeretanyaghoz szükséges időt is megtakaríthatjuk így.
Az ilyen élő tanítás, amely betölti mind a lelket, mind a szellemet, hozzásegítheti az embert, hogy szembenézzen egyik legsúlyosabb problémájával: mihez kezdjen önmagával. A legfejlettebb társadalmak, mint a mienk, mérhetetlenül többet tudnak termelni, mint amennyit el tudnak fogyasztani, és az egyre tökéletesebb automatizálással párhuzamosan a szakadék gyorsan mélyül Megpróbálunk szembenézni a kihívással úgy, hogy haszontalan dolgokat, például fegyverzeteket állítunk elő. De ez nem oldja meg véglegesen a problémát. Végül majd kevesebbet kell dolgoznunk. De akkor mihez kezdünk majd saját magunkkal? Az életet nem lehet betöltetlenül hagyni. Az embernek szüksége van izgalomra, kihívásra, és egy gazdag társadalomban minden könnyen elérhető. Az unalom veszélyes, ugyanis könnyen arra késztetheti a társadalmat, hogy az izgalmat – felelőtlen és tudatlan vezetőket követve – politikai kalandban és katasztrófapolitikában keresse. A mi társadalmunk az utóbbi időben e hajlandóság riasztó jeleit mutatta. Ez a hajlandóság abban a világban, ahol az atombombák másodpercek alatt a világ egyik végétől a másikig repülhetnek, egyenlő az öngyilkossággal. Az élő művészetek és a tudomány tanítása során az iskolák végtelen távlatokat nyithatnak, kihívást jelentenek intellektuális és művészi létforma felé törés érdekében és az egész életet izgalmas kalanddá változtatják. Azt hiszem, hogy tanításunk során nemcsak a részleteknek és az általánosításoknak kell egyensúlyban lenniük, de tanításunk egészének is egyensúlyban kell lennie az általános emberi értékekkel.
Befejezésül néhány megjegyzést akarok fűzni egyes tárgyakhoz, először a természettudományokhoz. Ezeket a tudományokat két szempontból kell néznünk; először mindennemű oktatásnak, a humanista kultúrának is részévé kell válniuk. De azért is kell tanítanunk a természettudományokat, hogy felkészítsük a tudóst a különböző munkákra. Ha a két szempont között éles különbséget teszünk, akkor a„két kultúra” fogalma elveszti majd a jelentését.
Utolsó megjegyzésem a történelem tanításával kapcsolatos, nemcsak azért, mert ez a legfontosabb tárgy, hanem azért is, mert még emlékszem, mennyit izzadtam, amikor a történelmi adatokat magoltam. A történelemnek két vetülete van: A Nemzet történelme és a Világtörténelem. A Nemzet történelme valamilyenfajta családi ügy, nem beszélek itt erről. De mi a Világtörténelem? Ez lényegében az ember története, ahogyan felemelkedett az állati sorból a jelenlegi állapotába. Elbűvölő történet; az alkotók sokaságának, e történet hőseinek a neveihez kapcsolódik, azokéihoz, akik új ismereteket teremtettek, új erkölcsi értékeket vagy új szépségeket hoztak létre. A történelem e pozitív oldalával szemben ott áll a negatív, a destruktív oldal, amely királyok, nagyurak, tábornokok és diktátorok nevéhez fűződik, akik mohóságukkal és hatalomvágyukkal háborúkat szítottak, csatákat vívtak, és lerombolva azt, amit más emberek építettek, majdnem mindig nyomort hoztak létre. Ők a hősei annak a történelemnek, amelyet jelenleg mint világtörténelmet tanítunk. Ez a történelem nemcsak negatív és torz, de hamis is, mert elhagyja a tetveket, a patkányokat, az éhséget és a járványokat, amelyeknek pedig – amint arra Zinsser alaposan rámutatott – több köze volt az események alakulásához, mint a generálisoknak és a királyoknak. Annak a világtörténelemnek, amelyet mi tanítunk, őszintébbnek is kellene lennie, és magában kellene foglalnia elmúlt korok bűzét, szennyét, érzéketlenségét és nyomorát, hogy ezáltal megtanítson bennünket a haladás megbecsülésére. Nem kell meghamisítanunk a történelmet; a történelemben jelen van amúgy is az a tendencia, hogy meghamisítsa önmagát, mert a csatamezőről csak az élő tér vissza, hogy elmondja, mi történt. Ha egyszer a halott is visszatérhetne, és elbeszélné a gyalázatos véget, amit megért, ma a történelem és a politika nem lenne ugyanaz. Az igazmondóbb történelem egyszerűbb is lenne.
Amint eltűntek a válaszfalak a különböző természettudományok között, a természet- és a humán tudományok közötti gátak is fokozatosan elenyészhetnek. A fizikai módszerek segítségével történő kormeghatározás a történelem kutatásának módszerévé vált, a röntgenszínkép és a mikroanalízis viszont a festészet tanulmányozásának az eszközévé. Remélem, hogy a humánlélektan eredményei segítségünkre lehetnek abban is, hogy az ember történelmét egységesebb és tisztább formában újraírjuk.
Az emberi haladás története nem kapcsolódik semmilyen korszakhoz, nemzethez vagy bőrszínhez, és így megtaníthatná fiataljainkat a szélesebb emberi összefogásra. Erre a szolidaritásra rendkívüli szükségünk lesz majd akkor, amikor – hogy fennmaradhassunk – újjáépítjük a politikai és az emberi kapcsolatokat.
Oktatásunknak, számtalan fejezete ellenére, lényegében csak egy célja van: olyan emberek alakítása, akik szemüket a táguló horizontra függesztve szilárdan megállnak a lábukon. Ez a feladat az iskolát minden szinten a legfontosabb közintézménnyé és a tanárt a legfontosabb közéleti alakká teszi. Ahogyan ma tanítunk, olyan lesz a holnap.
Megjelent A Hét II. évfolyama 50. számában, 1971. december 10-én.