Dicséret illeti a tévé magyar szerkesztőségét azo­kért a törekvésekért, ame­lyekkel irodalmunkat propagálja. Dicséret illeti még akkor is, ha ezek a műsorok rendszertelenül, alka­lomszerűen jelentkeznek, és minőségükben, hangulatuk­ban, mondanivalójukban, de főleg hozzáállásban egyenetlenek, jobb-gyengébb ered­ménnyel hozzák emberkö­zelbe irodalmi életünk jeles egyéniségeit. Persze a tévé magyar szerkesztősége na­gyon fiatal, mi pedig na­gyon igényes nézők va­gyunk. Ez a fiatal, hagyo­mány nélküli szerkesztőség viszont az utóbbi időben minden alkalommal produ­kál minőségit, ötletei egyre többször találnak célba, s a műsoridő ökonomikus kihasználása már túllépett a kezdeti kísérleti perióduson. (Gondolok itt a jelen lereagálását, a közelmúlt művé­szeti-politikai eredményei­nek képre-hangra fordítását célzó aktuális kisfilmek egész hosszú sorára.)

Vasárnap irodalmunk derűs öregjét tisztelte meg a tévé. Vagy: Molter Károly – a tévét. Tisztelettel, lírai bájjal vette körül a kame­ra a nyolcvanegyéves írót, felesége kérdéseire anekdotáztatta. Kacagtunk a vicceken, elgondolkoztunk Molter írói alakulásának történetén, igazán meghatódtunk azon a szereteten, ahogyan az író magáénak tudja, vallja, szereti Marosvásárhelyt, írói szülővárosát.
Okultunk az emlékekből, hiszen a romániai magyar irodalom izgal­mas irodalomtörténeti fon­tosságú idejét élte meg a mosolygós Molter Károly. A kamera mindent megtett a hatás fokozásának kedvéért, még a külső felvételek (Molter sétája Vásárhely utcáin) is azt a célt szolgál­ták, hogy megható lirizáló, pátoszosan költőivé kereked­jék ez a kisfilm.
A nézőben pedig egyre nő a türelmetlenség, mert rádöbben arra, hogy Molter Károly nem csak alkalom a filmezésre, nem csak egy derűs, mosoly­gós író „bácsi”, hanem irodalmunk egyik súlyos, érdesen érdekes egyénisége, s szerepe, könyvei: irodalmun­kat ténylegesen gazda­gító életmű. Türelmetlensé­günket azonban kielégítet­lenül hagyta ez a kisfilm,mert épp a címében ígért íróportrét nem sikerült megalkotnia.

Hogy milyen legyen egy írói portré? A lehetőségeket a tévések bizonyára jobban tudják, én csak azt mondha­tom el, amit a műfajtól igé­nyelek. Az íróportré ismer­kedés az íróval, azzal a vi­lággal, amelyben alkotva te­remtett. Tiszteljük tehát a teremtő otthont, az író munkahelyét, de legalább mutassuk be egy életmű do­kumentumait, egykori kiadá­sokat, képeket, szóljon az íróról a kortárs, a tanítvány, szóljon esetleg a színész, aki az írott szó életrekeltője volt, vagy az alkalommal élve most az. Legyen tehát a portré dokumentum, amely megmarad s egyre értékesebb lesz a tűnő időben.

Megjelent A Hét II. évfolyama 49. számában, 1971. december 3-án.