A TECHNIKAI REPRODUKÁLHATÓSÁG jelenségeiben Walter Benjamin természetszerűen a művészet elterjedésének folyamatát észleli, azt az új helyzetet rögzíti, amelyben a művészet, mely eladdig (eszmei elkötelezettségein innen és túl) gyakorlatilag objektíve nem válhatott a tömegekévé, most (vagyis a harmincas évek derekán) a litográfia, a fénykép és a film révén széles gyűrűzéssel terjed a tömegek rétegeiben. Megszűnik az „unikátum“ egyeduralma, a műkincs arisztokratikus szellemi birtoklásának kiváltsága, de megszűnik a művészet élvezetének, az úgynevezett recepciónak – Benjamin szavá­val élve – szertartásos formája is, a fölkentek rituáléjából a művészet mindenki számára művészi élvezetet nyújtó jelenséggé válik. S itt tüstént megállapítja: „A tömegekből, mint anya­méhből minden, a művészettel szemben tanúsí­tott magatartásforma is újjászületve kerül ki. A mennyiség minőségbe csapott át: az érdeklődök jelentősen megnövekedett tömege az érdeklődésnek megváltozott módját hozta létre.“ A továbbiak során bírálja Duhamelt, aki szerint a film „.. olyan színjáték, amely nem igényli az összpontosítást, semminemű gondolkodási képességet nem követel“. Benjamin szerint ez elcsépelt panasz, mely közhelyszerűen ragadja meg azt a valós kérdést, miszerint „a tömegek szórakozást keresnek, a művészet pedig összpontosítást igényel“. De ez az ellentmondás nem semmisíti meg összetevőit: „A szórakozás és az összpontosítás egymással szemben áll, s ellentétük a következő módon fogalmazható meg: az összpontosító szemlélő belemerül a műalkotásba, szinte belehatol, akárcsak a legenda kínai festője, amint befeje­zett művét szemlélte. Ezzel szemben a szórako­zást kereső tömeg a maga részéről feléli a műal­kotást.“ A művészi recepciónak ez a formája sajátlagos tehát, érvényességében azonban nem alacsonyabbrendű a másik formánál. Az utóbbinak kevesebbre értékelése az elsőnél előítélet csupán, melynek elméleti változatát ismerjük, jelesen, hogy a művészet a kiváltságosoké (lehet szó osztálykiváltságról, de divatosabb és finomabb szellemi kiváltságokról, szellemi elitről beszélni).

BENJAMIN EZEK UTÁN az építészetre hivatkozik, melynek recepcióját fölöttébb tanulságos­nak tartja. Az épületek recepciója szerinte kettős módon történik, „a használat révén és az észlelés révén. Vagy helyesebben: az érzékelés útján és optikailag. Az ilyenfajta recepcióról nem alkot­hatunk magunknak fogalmat, ha ezt a műalkotás szemléletének azzal az összpontosított formájával tévesztjük össze, ahogyan például a turisták nézik a híres épületeket.“ Az építészeti műalkotás re­cepciójának még optikai mozzanata is a tömegek esetében nem az összpontosított szemlélet, hanem a folyamatos tudomásulvétel formájában megy végbe. A lényeg tehát mindenekfölött abban foglalható össze, hogy a művészet recepciójának nem kötelező és egyetlen formája az összpontosítás. Következésképpen a szórakozás, a felélés a recepciónak nem csupán érvényes formája, de mint Benjamin helyesen észleli, ez a forma „egyre nyomatékosabban jelentkezik a művészet minden területén”.
Különös erővel a filmművészetben. A filmművészet sajátsága, hogy a kö­zönséget véleményalkotó magatartásra bírja, de ez nem implikálja az összpontosítás formájában történő recepciót. Ám Benjamin egyben azt is fölismerte, hogy a művészet helyzete technikai reprodukálhatóságának korszakában, a recepció új formájának hangsúlyozott térhódítása következtében egyben a művészet manipulálhatóságá­nak lehetőségét és gyakorlatát is megteremti. Pá­ratlan dialektikus érzékkel fedezi fel, hogy a fasizmus keresi ugyan a tömegek kifejezési formáját, ám azok révén megakadályozza a tulajdonviszonyok megváltoztatását. A fasizmus „üdvösnek látja, hogy a tömegek kifejezési lehetőséghez (de az isten szerelmére, ne jogaikhoz!) jussanak”.

A művészet reprodukálhatóságát a fasizmus a faji felsőbbrendűség, a nemzeti öntömjénezés, végül is a háború eszményítésére használja föl, s ezzel mintegy – Benjamin szavaival – „esztétizálja a politikát“. Vagyis a szépség kategóriájában tünteti fel azt a politikát, amely a tőkés tulajdonviszonyok megőrzése céljából a legelvetemültebb barbárság fegyvereihez nyúl.

A TECHNIKA MEGVÁLTOZTATTA az érzéki észlelés művészi kielégítését. A fasizmus, minden imperializmus – állapítja meg Benjamin – ezt a kielégítést a háborútól várja. „Így áll hát a dolog a politika esztétizálása körül, amelyet a fasizmus művel. A kommunizmus erre a művészet politizálásával válaszol.” S ezzel a politizáló művészettel, mely a tömegek nevelését vállalja, itt vagyunk napjainkban, gondjaink és céljaink ismerős feszültségeiben, mélységesen elértve eltűnt eszmetársunk gondolatsorát, egyetértve a múltból ideszóló, hozzánk szóló üzenetével.

Megjelent A Hét II. évfolyama 50. számában, 1971. december 10-én.