Mottó: A sötétkamrát azért találták ki a fotográfusok, hogy a fény túlzott agressziója nélkül, zavartalanul létrehozhassák azokat a látványelemeket, amikből egy-egy jó fotográfia felépül. Az Új Hét szándéka szerint a jövőben tehetséges kortárs fotósok sötétkamráiban jó fotók után keresgél – s reménykedik, hogy talál is! (CsG)
A hatvanas évek egyik tipikus erdélyi sajtófotója köszönt vissza erről a grafikus megoldást használó, manipulált képen. Bartha Árpád, aki Sepsiszentgyörgyön maga is sajtófotós volt, még a hatvanas évek végén úgy találta, hogy az akkori rudimentáris nyomdai viszonyok nem teszik lehetővé a fotók természetes reprodukcióját, s a pontfelbontásos technika csődöt mond a durva papíron és a minden kritikán aluli, sokszor a mindenféle kotyvasztással-hígítással teljesen elsilányított nyomdafesték miatt. Árnyalatos, szép rajzolatú képet csakis úgy lehetett akkoriban „megmenteni”, hogy maga a szerző mondott le önként a finom részletekről és vállalta, hogy klasszikus laboratóriumi trükkökkel a pontszerűség helyett »vonalassá« tegye a képet.
Így születtek akkoriban a fekete-fehér, grafikus sajtófotók, amelyek hátára nyomdába küldés előtt rá kellett irni, hogy a szerkesztőség fény-árnyék technikát óhajt, mert különben szó nélkül elrontották a végeredményt – pontfelbontással!
Bartha Árpád termelési képe, amely köpeci bányászokat ábrázol a bányába leszállás előtt, kétszeresen szerencsés a vonalas technika alkalmazása révén: egyrészt erős folthatása jól érvényesült az Ifjúmunkás már akkor sárgásszürke, erősen farostos oldalain, de tartalmilag is kifejezte azt a végletes világot, amely a műszakba menőkre, illetve az onnan felfelé igyekvőkre vár a bányában. Minden csupa fény és csupa sötétség, csupa jó és csupa rossz.
Ez volt a huszadik század második felének Romániájában a bányász sorsa (nem véletlen, hogy faluról sokan szegődtek bányásznak), mert úgymond hó végén a fizetéssel ugyancsak „megbecsülték” a földet a mélyben túró embert, ugyanakkor kiszolgáltatták a legnagyobb kockázatnak, ami csak embert érhet – a váratlan balesetnek, a halálnak.