„Nincs előrehaladás, nincs fejlődés, nincs művészettörténet, csak írók, in­tézmények és módszerek története van. Ez pedig, legalábbis számomra, egy illúzió végét jelenti, az irodalomtörténet bukását.” Ezzel a többszörös tagadás révén teljessé váló, lemondó megállapítással zárta Az irodalomtörténet bukása? című előadását a bordeaux-i összehasonlító irodalom­történeti konferencián René Wellek, az utóbbi negyedszázad talán legmarkánsabb egyénisége az irodalomelmélet és -történet területén.
Az a Wellek, aki kitűnő elméleti műveken kívül nagyszabású kritikatörténettel ajándékozta meg tudományát (A History of Modem Criticism, 1750-1950), tehát maga is történeti vizsgálódásokat folytatott. Megdöbbentő erőt éppen ez kölcsönöz szavainak, különösen, ha arról a paradoxális tényről se feledkezünk meg, hogy a hazai olvasóhoz alig tavaly jutott el románul a Conceptele criticii című kötet egyik szilárd logikájú írásaként Az evolúció fogalma az irodalomtörténetben című tanulmánya, melyben – nagyarányú történeti összefoglalás mellett – a kritikai látásmód, a szilárd értékekre alapozott tárgyalás, egyáltalán az irodalomtörténet modern elméleti bázisra helyezése, s ekként megújitása foglalkoztatja. Milyen változások következtek be azóta Wellek szemléletében, hogyan magyarázható e végsőnek és megfellebbezhetetlennek látszó lemondás? Végül pedig, mivel e téren a historiz­mus elvét valló társadalomtudományok egyaránt érdekeltek: elméletileg helytállók-e ítéletének indokai?

Wellek bordeaux-i előadásának (I. Helikon, 1971/1.) gondolatmenete meglehetős pontossággal követi a fentebb említett tanulmányét: akár­csak ott, ez alkalommal is olimpuszi nyugalommal (Sorin Alexandrescu szavaival élve) veszi számba az iro­dalomtörténetnek azokat a jelensé­geit, melyek viszonylagos válságához vezettek.
Szerinte a két háború kö­zötti hanyatlás jelei nagyjából három csoportba vonhatók. Először is ellenszenv ébredt az „atomizált adatsze­rűséggel”, a „lényegtelen régiségbúvárlattal” szemben (azaz nagyjából a pozitivizmus ellenhatásáról volt szó). Egyre növekvő elégedetlenséget szült ama kritikátlan tudományosság, mely „okozati összefüggések megala­pozását igényli” a párhuzamok felsorolásával, vagy a költő életének eseményei és művének hősei közötti korrelációk keresésével. Végül, ami a leglényegesebbnek látszik: az irodalomtörténetben hiányzik a „fókusz” – lemondott „lényegét alkotó tár­gyáról” az általános történelem ja­vára, s ezzel együtt a nemzeti kor­látozások torzító hatást fejtettek ki. E hármas okságból – korántsem meglepetésként – hármas megoldási kísérlet vázlata következett. Legegyszerűbbnek látszott eltörölni az iro­dalomtörténetet, vagy pedig beol­vasztani az egyetemes történelembe, illetve a társadalomtudományokba. Wellek álláspontját a harmadik – egyedüli – megoldás képviseli: meg kell kísérelni meghatározni e tudo­mány specifikus módszereit. Bene­detto Croce és Allen Tate képviselik a leghatározottabban az első válto­zatot azzal, hogy tagadják az irodalom múltidejűségét, a költői (Croce roppantul tág értelmezésében: értékhordozó – szemben a non-poesiaval) alkotások végtelen jelenlétét ál­lítva, de nagyjából hasonló (elutasí­tó) álláspont váltotta ki az „interpre­tálás” svájci iskoláját is, mely Staiger révén (fenomenológiai alapokon) mély és árnyalt elemzésekkel gazda­gította egyes írókra vonatkozó tudásunkat.

A társadalomtudományokba való beolvasztás Taine-nel kezdődött és a marxizmussal folytatódik – mondja Wellek –, jellemzője pedig az, hogy a művészetet a társadalmi átalakulás tükrévé teszi. Alig két-három példát említ – főleg Lukács Györgyöt és Luden Goldmannt –, észrevételei azonban erősen torzítóak, a komp­lex elemzések részelemeit kiragadva elszigetelő-felnagyító módszerrel él, így vulgarizálja nézeteiket.

Pedig – Welleknél aligha láthatja tisztábban ezt valaki – a felmerülő probléma („az emberi történet in­tegrációja és az emberi tevékenység kölcsönhatása, az egyén szerepe a történelemben és egyik tevékenységmásik által történő magyarázatának jellege-természete”) szükségszerűen a történelem dialektikus szemléletére kényszeríti a kutatót, annál is inkább, mivel a történelem–irodalomtörténet kapcsolatot ő sem tagadja. Tagadá­sa, a társadalmi szemlélet elutasítása elsődlegesen az oksággal áll össze­függésben. Mintegy végkövetkeztetés­ként leszögezi: a „társadalmi magya­rázatokkal való próbálkozásoknak nem sikerül okszerű magyarázatot adni egy kérdéses irodalmi alkotás­ról, annak egyediségéről, sémájáról és értékéről”, az okság tehát alkalmazhatatlan az irodalomtörténetre. Ebből származik azután az az állí­tása, hogy törvényszerűségei „meg­határozhatatlan általánosítások”, a nagy műalkotás léte végső fokon megmagyarázhatatlan, a géniusz pe­dig kivételezett.

A harmadik megoldás – a specifikus módszerek meghatározása – állt közel évtizedeken át Wellekhez: e téren jól ismertek felfogásának csak árnyalatokban változó elemei. Norman Foersterrel vallja: „az irodalomtörténet-írásnak kritikusnak kell lennie ahhoz, hogy történeti lehessen”, ami számára egyet jelent a szö­vegek elsőbbségének és integritásá­nak állításával, a szigorú értékrend­re való alapozás követelésével. A műalkotást (akárcsak a románul ná­lunk is kiadott Theory of Literature-ben) rétegekből álló struktúrának tart­ja, mely egyúttal értékek összessége; korábbi nézetéhez képest itt észlelni némi változást, ugyanis most ez ér­tékeket „a képzelet szabad játéká­ból” származtatja, s tagadja bár­mire való visszavezethetőségük lehe­tőségét. Ez az axiológiai felfogás magyarázza azután valószínűleg Eliot tételének elfogadását; eszerint evo­lúciós irodalomtörténet helyett „az egész múlt jelenvalóságának érzetét”, „az újjászületések történetét” kell írni. Wellek számára – utolsó érvként – fentebb említett monumentális kritika­története is e koncepciót támogatja azáltal, hogy empirikusan bizonyítja (evolutív mozgás helyett) bizonyos nézetek ciklikus visszatérését.

Választ próbálva adni a bevezetőben felvetett kérdésre – ez pedig Wellek óriási tekintélye miatt is kötelességünk –, célszerűnek látszik összefoglalni álláspontjának lényeges jellemzőit. Nem vitás, hogy ezek között kulcsszerepet az oksággal kap­csolatos nézete, a társadalmi meg­határozottság elutasítása tölt be, nemcsak mert számunkra ez a leg­szembetűnőbb, hanem azért is, mert szemléletének e téren jelentkező tor­zulása kihat műfelfogására is.

Érveit összegezve az a benyomásunk alakul ki, hogy azok csupán a pozitivizmus­sal szemben állják meg helyüket, s mindaz, amit a dialektikus materia­lista szemlélettel kapcsolatban állít, lényegében meghaladott tényekre vonatkozik. A dialektikus művészet­felfogás ugyanis egyáltalában nem akar okszerű magyarázatot adni va­lamely műalkotás egyediségéről, el­lenkezőleg: történelmi és művészettörténeti folyamatok lényegi össze­függését célozza, azaz egyszerűtől a bonyolultabb formákig, valamely jelenség csírájának felbukkanásától an­nak elkülönböződéséig emelkedik, te­hát a fejlődés általános jegyeit világítja meg. Ez általános szerkezeten belül, a törvényszerű és véletlen dia­lektikuson felfogott viszonyának megfelelően, valóban a géniusz kivé­teles alkotóereje magyaráz egyes nagy műveket, ami azonban nem egyértelmű a mű megmagyarázhatatlanságával!

Az is nyilvánvaló, hogy az okság evolucionista jellegű tételezése az irodalomtörténetben kudarcra ítélt vállalkozás – tudnunk kell viszont a dialektikus fejlődés-elv és e biologizáló, darwini képzet lé­nyegi különbségéről. Valójában tehát, amikor determinizmusáért bírál­ja Lukácsot és Goldmannt, Wellek is abba a hibába esik, mely annyira jellemzi az „immanens” műfelfogás híveit: a vulgáris szociológia merev okságelvét véli felfedezni náluk is, noha Az esztétikum sajátossága fö­lötte áll e vádnak, Lucien Goldmannt pedig elkerülte a marxista esztétika e gyermekbetegsége.

Továbbmenve, ha a fentiekkel vet­jük össze Eliot megejtő véleményét az irodalmi múlt „jelenvalóságáról”, mintha nem is zárnák ki oly mere­ven egymást, ahogy az Welleknek tűnik. Talán nem tévedünk azt állít­va, hogy az irodalomtörténet vala­mely egység – nemzetiség, nemzet, világrész – irodalmát tárgyalja, idő­ben folytonosságot, értékrendben pe­dig nem kizárólagosan esztétikait kö­vetve, ezzel szemben amiről Eliot szól, a „jelenvalóság”, erősen szub­jektív, valamely személy, csoport, ol­vasóréteg ízlésétől, esztétikai-etikai értéktudatától meghatározott válasz­tás eredménye, s e minőségében ma­ga is irodalomtörténeti kutatás tárgya lehet.

Az irodalom e jelenidejűsége egyébként nem ellentétes fogalom a történetiséggel akkor sem, ha elte­kintünk a fenti indoklástól. Éppen az irodalmi jelenség lényegi sajátossága – emberközpontúsága – magyaráz­za különös időtudatát, azt a tudomá­nyokkal szembeni jellegzetességét, hogy évszázadok se tudták egyik-­másik művet értékében csökkenteni. Ez azonban nem jelenti a fejlődés tagadását: a tárgy fő szerkezetele­meiben azonos maradt, de éppen­séggel a társadalomtudományok szüntelen fejlődése következtében a fejlődő tudat új, de a régit meg nem semmisítő képet alkothat róla.

Végül azt is meg kell jegyeznünk, hogy Wellek műfelfogása, axiológiai tétele (az értékek a „képzelet szabad játékából” származnak) éppen a társadalmi meghatározottság e fél­remagyarázása következtében kissé légüres térben mozog. Kétségbevon­hatatlan a képzelet asszociatív mű­ködésének szerepe a műalkotás lét­rehozásában, értékek azonban épp­úgy nem jönnek csak ebből létre – anélkül, hogy ne tudnák visszavezetni ezeket (legalábbis általános szerke­zetükben) történelmileg az adott korszak erkölcsi, esztétikai, ideoló­giai tudatában gyökerező tenden­ciákra –, mint ahogy a művek megszületésénél is „bábáskodik” e ténye­zők egész serege. Mélységesen igaza van Welleknek, amikor a kritikai lá­tásmódot szorgalmazza, szigorú érték­rendet követel az adathalmozó régiségbúvárlattal szemben, mindez tör­ténetileg úgy valósítható azonban meg, ha a „nagy egész” – Goldmann szavával élve: a makrostruktúra – mozgástörvényeinek hatóköré­ben maradunk. Ellenkező esetben va­lóban az irodalomtörténet bukása, s ezzel együtt az irodalomtudomány teljes belterjessége fenyeget.

Megjelent A Hét II. évfolyama 44. számában, 1971. október 29-én.