Madarassy György 1947-ben születetett, 1968-74 között a kolozsvári Ion Andreescu Képzőművészeti Főiskolán tanult festészetet, mestere: Miklóssy Gábor. 1973-tól kiállító művész, 1976-ban részt vett a Hajdúböszörményi Nemzetközi Művésztelep tevékenységében, ahol Káplár Miklós-díjat kapott. 1981-től tagja a Román Képzőművészek Szövetségének. 1988-ban áttelepült Magyarországra, 1990 óta Nyíregyházán él, a Vajai Nemzetközi Művésztelep művészeti vezetője. Alkotásai Romániában, Magyar-, Német-, Olasz- és Franciaországban, Izraelben, Ausztráliában, Ausztriában, Kanadában kerültek magángyűjteményekbe.

A kilencvenes évek elején épült a nagybányai Szent József templom, ekkor készült el az új templom keresztútja is, amely a nagybányai származású, de akkor már Nyíregyházán élő művész alkotása. Ezek a pasztellképek nem másolatok, mint az egyházmegye legtöbb keresztútja, hanem önálló művek. A festő szürrealisztikus hangulatú kompozíciói mintegy predesztinálták ennek a feladatnak az elvégzésére, bár az egyházművészet területén különösebb jártassággal nem rendelkezett.

Melyek ennek a sorozatnak a nyilvánvaló erényei? Egyértelmű, hogy képzett művész készítette őket, aki kialakult képi világgal, stílussal rendelkezik, jól komponál, kitűnően ért a kiemelésekhez és képes arra, hogy a rendkívül összetett, sokértelmű és tanulságú jeleneteket egységesen közvetítse színben és formában egyaránt.

Nagy erénye még ennek a sorozatnak, hogy mentes minden erőltetett újítási kísérlettől, nem akar se elkápráztatni, se megdöbbenteni és ezek egyáltalán nem elhanyagolható tulajdonságok.

Az már egészen más kérdés, hogy válhat-e egy ilyen kísérlet iskolapéldává, kiindulóponttá a továbbiakban más alkotók számára is. Megítélésem szerint erre kevés az esély és ennek több oka van.

Mi az, amiért ezt a kísérletet elsősorban a jó szándékú, színvonalas, de magányos próbálkozások közé sorolom? Nyilvánvaló, hogy Madarassy nem ebben a világban él, alkotásaitól számon kérhető a hétköznapi dolgokon túli mélység, az égi és földi dolgok egységének és különbözőségének megjelenítési képessége. Talán a fentieknek is betudható, hogy a sorozat jelenetei kicsit egysíkúak, kifejezések, gesztusok, szín- és formai kiemelések ismétlődnek itt.

Lényeges, de inkább gyakorlati probléma, hogy hatalmas ez a templombelső, amelyben a viszonylag kisméretű képek nem igazán érvényesülnek.