
(1933-2017)
Hatzak Lukácsovics Magda 1933-ban született Nagykárolyban. A kolozsvári Ion Andreescu Képzőművészeti Intézet abszolvense, Németországban élt. Egyetemi hallgató volt, amikor megbízták a Szatmár megyei gilvácsi templom falfestményeinek az elkészítésével. Már előtte is volt némi tapasztalata ezen a területen, hiszen diákként 1952-ben letisztította és felújította a kaplonyi Szent Antal templom (Ybl Miklós templomának) eredeti oltárát.
A gilvácsi kis templomot Nepomuki Szent János tiszteletére szentelték fel. Ennek megfelelően a falfestmények tematikája, a két nagy kompozíció Nepomuki Szent János elítélését és kivégzését ábrázolja. A cselekmény a XIV. századi Prágában játszódik, ahol Vencel király a felesége gyóntatóját, Jánost nem tudja rávenni a gyónási titok megszegésére, ezért megkínoztatja és a Moldva folyóba dobatja. A szomorú bohóc, aki az ítéletet ábrázoló képen, a szélen „kilóg” a kompozícióból, akár kortársunk is lehetne. Ő az egyetlen szereplő, aki képes kívülről megítélni a történteket, pálcáján a felírás: „Omnia vanitas” — hevenyészett fordításban: minden hiábavaló — az 1956-os események után két évvel, a kirakatperek, halálos ítéletek éviben számomra egyértelmű üzenet.



A két kompozíción kívül láthatóak a templom szentélyében allegorikus alakok is (az erő és a hűség jelképei), a mennyezeten Lukácsovics Magda a feltámadt Jézust és a négy evangélistát festette meg. Úgy gondolom, hogy az utóbbit szobafestők újíthatták fel, mert alaposan eltér ennek a képnek a nyers színvilága a többitől. Rejtély számomra, hogy miért nem a szerzőt kérték meg a saját munkája felújítására, vagy legalább a felújítási munkálatok levezetésére, hiszen erre a feladatra magasan ő lett volna a legilletékesebb.
Van még egy korai alkotása Lukácsovics Magdának Túrterebesen, ezen még erősen érződik az ötvenes évek hivatalos művészetének hangulata, fogalmazás módja, címe: Békesség!

A művésznő gilvácsi képei arról vallanak, hogy hatalmas ambícióval, nagy lendülettel látott munkához és az akkori lehetőségeken belül próbált minél több információt szerezni az adott témával kapcsolatban. A kompozíciókat nézve nem kétséges, hogy Prágában, a Károly hídon vagyunk, ahol ma is csillagokkal ékes fémtábla jelzi Szent János vértanúságának helyét.
Nem remekművek ezek az alkotások, de szakmai komolyságról, felelősségérzetről, jó kompozíciós készségről tudósítanak. A gilvácsi festmények együttesét az egyházmegye megőrzésre és értő felújításra méltó értékei közé sorolom. Nélkülük biztos szegényebbek lennénk.
