Bo Widerberget közönségünk az Elvira Madigan című film rendező­jeként ismerte meg. A fiatal svéd rendező legújabb filmje, a Joe Hill az idei cannes-i fesztiválon elnyerte a zsűri különdíját. A Joe Hill megtör­tént eseményeket elevenít fel; hőse svéd származású bevándorló, az amerikai szakszervezeti mozgalom jelentős alakja, aki forradalmi éne­keivel mozgósította a munkásokat. Tevékenységét a hatóságok nem néz­ték jó szemmel, végül gyilkosság gyanújába keverték, bíróság elé állí­tották és halálra ítélték. 1915. november 19-én végezték ki. Widerberg mai amerikai protestsongokban találkozott nevével, így szánta rá magát, hogy felkutassa életsorsát. A törvényszéki irattárak­ban azonban éppen az első tanúvallomásokat magukba foglaló dossziék hiányoztak. A rendező vállalkozott hát arra, hogy a per körülményeit és lefolyását filmjében felderítse, s megörökítse Joe Hill emlékét. Erről számolt be nemrég a Lettres franҫaises munkatársának, Gérard Langlais-nak adott interjúban, amelyből az alábbiakban részleteket közlünk.

– Egyik indítékom Joe Hill vég­rendelete volt. A tizenkét sornyi írást Joe Hill kivégzése előestéjén vetette papírra, válaszként egy új­ságíró szokványos kérdésére: „Ho­gyan kíván hagyakozni?” Joe Hill így válaszolt: „Nincs egyebem, mint a testem. Azt akarom, hogy elham­vasszanak és hamvaimat a szélbe szórják, hogy belőlük beteg növé­nyek erőt merítsenek.”

A filmben látjuk, amint az emberek borítékba teszik Joe Hill hamvait, majd hirtelen abbahagy­ják és bálba mennek. Gondolja, hogy híven teljesítik Joe Hill utol­só kívánságát?

– Ez történelmi tény. A borítékokat az Industrial Workers of the World szétküldte tagjainak a világ minden tájára, akik valamennyien a szélbe szórták a hamvakat. Újabb alkalom volt ez együvétartozásuk kinyilvánítására. Az pedig, hogy bálba mennek, voltaképpen azt je­lenti: visszatérnek az életbe.

Az Adalen 31 óta úgy tűnik, hogy önt foglalkoztatják a sztrájkokra, a munkásság követeléseire vonatkozó történelmi emlékek.

– Rendkívül időszerű kérdés mindazoknak a helyzete, akik dol­goznak és akiket eltipornak. Mert a vagyonos amerikai réteg legfőbb gondja, hogy még jobban növelje vagyonát, a többiek pedig azért küz­denek, hogy felemelkedjenek és helyreállítsák az egyre jobban megbomló egyensúlyt.

Hogyan határozná meg azt a mozgalmat, amelyhez Joe Hill tar­tozott?

– A munkásszövetségnél baloldalibb volt. Hasonló eltérések manap­ság is észlelhetők Svédországban és másutt. Mert a Munkásszövetség többnyire a szakmunkásokat támo­gatta, akik könnyebben találtak munkát, másfelől pedig gyakrabban ment bele kompromisszumokba; ez­zel szemben Joe Hill mozgalma el­sősorban a szakképzetlen munkáso­kat és a bevándorlókat védte, azokat, akik tervekkel tele érkeztek, hogy aztán a valóság szétszórja ál­maikat.

Montaldo Sacco és Vanzetti című filmje után Ön is egy megren­dezett per mechanizmusát tárja fel. Miért?

– Azért, hogy felhívjam a figyel­met arra, ami napjainkban folyik az Egyesült Államokban. Két hasonló eset példázza ezt, a börtöné­ben nemrég meggyilkolt George Jackson és Angela Davis pere. Ha nem vigyázunk, a jelenség más or­szágokban is felbukkanhat.

Kiderült-e valaha, mi történt annak a gyilkosságnak az estéjén, amellyel Joe Hillt vádolták?

– Nem, Joe Hill azt vallotta, hogy egy nőismerősénél járt, s eközben sebesült meg, de mindvégig megtagadta, hogy a nő nevét megmondja.

Az Adalen 31 és a Joe Hill színei eléggé sajátosak. Mi erről a véleménye?

– Ilyen témák esetében a szín sokat számít. Egy időben csak a polgári környezetben játszódó történeteket vették színes filmre, mivel sokba került. Az alsóbb társa­dalmi rétegekben játszódó film fe­hér-fekete volt. Holott a nyomor is színes, akárcsak a jómód; a kültel­keknek éppúgy megvan a maguk színe, mint a szalonoknak, s ez a valóságnak megfelelően kell megje­lenjék a mozivásznon. Amikor azt vetik a szememre, hogy „romanti­kusan” ábrázolom a nyomort, a ki­fogásban a harmincas-negyvenes évek hollywoodi szemlélete nyilvá­nul meg: a nyomor, az fehér-feke­te. Hogy az elképzelt színekhez jussak, valósággal meg kell küzdenem a laboratóriumokkal, és meg kell gátolnom, hogy az egykor Holly­woodban divatos meleg színekben, élénk árnyalatokban állítsák ki a filmet. Mindenekelőtt egyfajta rea­lizmushoz ragaszkodom. Ez már a forgatás közben is különbséget jelent: borús időben filmezek, mert igazából a felhős égbolt emeli ki a színeket. Sokan arra várnak, hogy kisüssön a nap, én viszont arra, hogy feltűnjenek a felhők.

Megjelent A Hét II. évfolyama 48. számában, 1971. november 26-án.