Egy több ezer éves egyiptomi mítosz szerint Chnum, a kosfejű isten fazakas korongon mintázta meg a világot, az embert és az állatokat. A korongot, a teremtés eszközét, még sokáig megtartotta. Későbbi korokban ezen adott formát az újszülöttek testének, sőt lelkének is.
Csakhogy az alkotás mítoszát megelőzően már jelen kellett lennie magának az alkotásnak, a mindennapi szükségleteket szolgáló iparnak vagy mesterségnek, amelynek gyakorlata közben az ember alakító, alkotó hajlama és készsége kibontakozhatott.
Az agyagművesség világszerte fennmaradt emlékei arról tanúskodnak, hogy már a korongolás és az írás feltalálása előtti évezredekben is készültek ábrázoló vagy dekoratív jellegű, kultikus célokat szolgáló, égetett agyagszobrocskák és díszített edények. Az agyag gyakori fellelhetősége, könnyű mintázhatósága, égetés utáni szépsége, célszerűsége és tartóssága következtében napjainkig is ideális anyaga maradt a népi termelő és alkotó munkának.
Az agyagművesség hagyományai sok helyütt kipusztultak vagy pusztulófélben vannak, nálunk azonban a népi formaművészet napjainkban is országszerte ősi szépségében mutatkozik, ha a kontár beavatkozás nem rontja el. Itt van például Korond. A világegyetemet ostromló technika korában nem lehet elfogódottság nélkül nézni a korondi fazakasok munkáját, akik alapjaiban ma is mesterségük sok évezredes eljárását alkalmazzák. Felkutatják és kibányásszák a föld idegen anyagokkal kevésbé szennyezett, képlékeny agyagos, palás rétegeit. Hazahordják s ott esővel veretik, télen fagyasztják, nyáron nappal süttetik, veremben, pincében poshasztják, szelik, tisztogatják, doronggal verik, tapossák, két kezük között szaggatják, tenyerükkel paskolják, korongon forgatják, szárítják, festik, mázolják, kétszer is égetik, messze földön meghordozzák.
Korond ma az ország egyik legjelentősebb fazakas központja. Talán még nincs egy olyan fazakas falu az országban, ahol annyiféle technikai és díszítő eljárást alkalmaznának, mint Korondon: a kézi és formába korongolást, mintázást, formába öntést és préselést, égetett festésű terakottát, színtelen és színes máz alatti festést, szaruzást, karcolást, faragást, pecsételést; készítenek antilopost, rázottast, preckeltmázast stb. Alig van ma olyan nagyobb város, vásár és üdülőhely az országban, ahol a korondi fazakasok meg ne fordulnának áruikkal. Persze, a piacon a díszáru kereslet-kínálat alakulását a spontaneitás, a többnyire tájékozatlan vásárlóközönség és a kontár-dilettáns termelők versengése szabályozza. A tömegárusítás igényeihez való idomulás közben a fazakasok munkáját olykor a könnyebb pénzkereset vágya, lehetőségei és tapasztalatai irányítják. Így nem csodálkozhatunk azon, ha Korondon is meghonosodott egyes állítólagos népművészeti szövetkezeteknek és dilettáns keramikusoknak rossz ízlésű, műveletlenségről, kontárságról tanúskodó olaj-, tempera- és dukkófestésű naturalizmusa.
De ezt nem a korondiak kezdeményezték. Számukra két lehetőség kínálkozott: vagy alkalmazkodnak, vagyis átveszik a forgalomban levő tárgyak, giccs-modellek gyártását, vagy ők kezdeményezik valódi művészi hagyományaik nyomán a jóízlést kielégítő modellek tömeges előállítását.
Lényegében mindkettő árutermelés, csak más-más a művelődés folyamatában betöltött szerepe. A szükségletek fejlődéséhez, a művelődés irányában ható kezdeményezéshez azonban a céltudatos kockázatvállalás anyagi lehetőségein és bátorságon kívül minden egyén részéről szükség van a szakma művészeti hagyományainak, törekvéseinek és esztétikájának, valamint a társadalom anyagi, szellemi, ízlésbeli fejlődésvonalának ismeretére, tehetségre, tapasztalatra és időre. Ezt az ízlésalakító szerepet minden időben és minden társadalomban alkotói adottságú mesterek, művészek töltötték be.
A korondi és más népi mesterek gyakorlatát és fejlődését is igen károsan befolyásolja az a népies romantikus felfogás, amely az őstehetségre esküszik, és nem veszi észre, hogy a múltat a jelennel a hagyomány szerves továbbépítése köti össze.
Az őstehetség-kultusz nem tesz különbséget az alkotás–közvetítés–befogadás, az elkészítés–kivitelezés, az eredeti–másolat–változat mozzanatai és formái között, ami által sok tehetséget megfoszt attól a lehetőségtől, hogy felismerhesse a művelődés folyamatában esetről esetre elfoglalt helyét és szerepét.
A népi művészt is irányítani kell. A kiindulási alapként szolgáló minta és tanácsadás nélkül senki sem lépheti át a megszokás korlátait. Az irányító kapcsolat gyérülése következtében sokan megrekedtek az elért szinten, s a művészi értékű változatok egy része is rövidesen giccsessé romlott. Ennek az oka viszont a művészietlen tárgyak gyártása közben kificamodott arány-, forma- és díszítőérzék, az alapvető, díszítő iparművészeti ismeretek, az állandó példaként ható alkotóművészet hiánya, valamint a társadalmi igény, megrendelés, a rendszeres segítő műbírálat és tanácsadás fogyatékossága lehet.
Mivel a népi kerámia egyik legfőbb értékét sajátos kézműves vonásai alkotják, folytatását nem lehet értékrontás nélkül, az egységesítő, gyári sorozattermelés keretei közészorítani. Ezért úgy gondolom, hogy a tömeges termelés esetében az egyes népi mesterek sajátos alkotói és termelői adottságainak legmegfelelőbb technikai és díszítő eljárások, tárgyak és formák kialakítására kellene törekedni. Ennek a megszervezését és irányítását szerintem csak olyan pedagógus alkotóművészek oldhatják meg, akik ismerik a művészeti ág népi gyakorlatának hagyományait, értékeit és lehetőségeit is, akiknek van elég tehetségük és kitartásuk a rejtőző, népi alkotói hajlamok felfedezésére és kiművelésére, a műfaj nekik legmegfelelőbb ágazatainak, formáinak, díszítményeinek együttes kikísérletezésére és útnak indítására. Az ilyen művésznek, hogy eredményt érhessen el, úgy kell azonosulnia tanítványaival, mint a jó színésznek a szerepével. A népi mesterek adottságainak ilyenszerű csiszolása és ötvözése magas szintű, új, népi, közösségi művészetet eredményezhet. Igaz, ez utópia lesz mindaddig, amíg az a felfogás uralkodik, hogy a tehetséges ember kialakult alkotó művészként születik, hogy a giccsárusoktól igen, de alkotó művésztől nem szabad tanulni, vagy ha igen, azt le kell tagadni, és egyébként is mindent meg lehet oldani a népi alkotások házaiban működő irányítók segítségével, akik nem művészek, hanem tisztviselői státuson szereplő alkalmazottak.
Elképzelésem és tapasztalataim szerint aránylag rövid idő alatt mérhetetlen anyagi és szellemi tartalékokat tárhatna fel egy-egy olyan képzőművész, aki minden képességét, fenntartás nélkül, egy-egy kisebb tájegység általa is ismert és gyakorolt művészetére fordíthatná. Az az érzésem, hogy ez semmiképpen sem lehet idegen korunk általános művelődési gyakorlatától és szocialista társadalmunk művelődéspolitikájának alapelveitől.
Megjelent A Hét II. évfolyama 36. számában, 1971. szeptember 3-án.