Leningrádi geológusok szerint néhány tízmillió évvel ezelőtt egy kisbolygó zuhant a Földre. A száz ki­lométer átmérőjű kráteren kívül ennek a szörnyűségnek nincs más kézzel fogható nyoma. Ha ugyan egy százkilométeres likat kézzel meg lehet fogni.

Földünk eme katasztrófája azért említésre méltó, mert kibírtuk. Lehet, akkor pusztultak ki az óriások, vagy a nagy csattanástól a gombák lezuhantak és agyonütötték a tör­péket.

Mi, továbbélők azonban nem emlékszünk őseinken keresztül sem erre az égszakadás-földindulásra, amely a világot megremegtette.

Minden valószínűség szerint óriásra nőtt a közeledő golyóbis és betöltötte az eget. Talán vakító zöld fénye volt, mert azóta is evvel jelölik a szabad utat, talán sötét lehetett, mint minden fenyegetés. Az óriásszörnyek tanácstalanul bámulhatták a kiszámíthatatlan eget, fán lakó és már el-eltöprengő ősünk pedig dörzsölhette alacsony homlokát, hogy vajon érdemes lesz-e a fáról a földre ereszkednie. Ezek azonban őslélektani föltételezések. A bolygó robbanása nem ha­gyott a világban tragikus élményt. Ha ugyan nem abban áll megdöb­benésünk, hogy egy ilyen megráz­kódtatást geológusoknak kell évek munkájával fölfedezniük. Nem ártana vizsgálatot tartani a zsenge őslények között. Hol voltak a világrengés közben a pillangók, mit szóltak a képtelenség idején az érzékeny levelibékák? Az égő szörnyűség alatt mit tettek a szitakötők, a madárfiókák és a mimózák?

Őseink magatartását ne kutassuk, mert az esetleges közöny vagy a világpusztulás egyéni hasznosítása súlyosan kihatna magas homlokú gyermekeikre. Mégis inkább azt kell hinnünk, hogy a pusztulás te­rületein nem voltak élőlények. Lecammogtak jó előre, délre repültek, elúsztak. A fák pedig sarkon for­dultak és leballagtak komótosan a dzsungelekbe.

Lezuhanhat-e egy kisbolygó, agyonnyomhat-e füvet, fát, madarat és ősembert a föld eleven emlékezése nélkül? Vagy a rémület, csámcsogás, örök menekülés közben a puffanás föl se tűnt?Lehetséges, hogy az egymással irgalmatlan küz­delemben álló fajzatok a nagy csattanást egymásnak tulajdonították. És megnyugodtak, amikor nem zu­hant a második kisbolygó.

Torzonborz ősünk ekkor jött reá, hogy a kisbolygót nem a mammut vetette be ellene. De nem a rette­gést raktározta el a faj emlékeze­tében, hanem a pillanatnyi nyugal­mat. Talán kegyetlenek és már kőszívűek vagyunk, amikor iróniával nézzük a földtörténet elborzasztó rétegeit. Vajon milyen paradicsomi nyugalom lehetett az, ahol a zuhanó óriás kő, az égett vas és a pör­költ hús szaga nem tartozott a ne­vezetes világesemények közé? Ta­lán a földben a csontok és a kristá­lyok között a rémület ülepedett le. Rémület ragyog a drágakövek kris­tályaiban, az feketéllik a kőolajban. A lényeket a félelem ostorozta, az küldte vízre vagy levegőre és az jelölte ki búvóhelyüket. És az élet – még a maga vadságában is – többek közt abban fejlődött, hogy a félelemtől igyekezett megszabadulni. A rejtelmesen lezuhant kisbolygó nem lehet a világpusztulás közönyös előképe.

Mi emberek, az évmilliók folya­mán nemcsak eszesebbekké lettünk, de érzékenyebbekké is. Ha sejtelmünk van kíméletlen távoli időkről, tudunk arról is, ami a jelen mélyé­ben fenyeget. Bízom abban, hogy a lelkiismeret elrontja a pusztítás erejét. Megérzi az eleven szenvedést, akárhová próbálják elrejteni előle.

Megjelent A Hét II. évfolyama 48. számában, 1971. november 26-án.