Romantikus ária- és dalestet adott zongorakísérettel Anna Netrebko az Operaházban. A száműzött énekesnő mindent megtett a sikerért, amit végül is megérdemelten aratott. De úgy tűnik, az elmúlt hónapok drámája nem múlt el nyomtalanul. 

Anna Netrebko az Operaházban
Fotó: Kummer János | Forrás: Magyar Állami Operaház

Peter Gelb, a Metropolitan Opera főigazgatója az Ukrajna elleni háború megkezdése után kitiltotta a házból azokat az orosz művészeket, akik szerinte szoros kapcsolatokat ápoltak Putyinnal. Nem mellesleg Gelb karmester felesége, Keri-Lynn Wilson részben ukrán származású, aki menekült zenészekből Ukrán Szabadság Zenekara néven szimfonikus zenekart alakított, amely nyáron európai és amerikai turnéra indult. A Metből száműzöttek között volt Anna Netrebko, a világ legünnepeltebb szopránja is – a Time magazin 2007-es listája szerint a világ száz legbefolyásosabb emberének egyike -, aki azonban már február 26-án nyilatkozatot adott ki, azt írta a Facebookon: “Kifejezetten elítélem az Ukrajna elleni háborút, gondolatban együtt vagyok az áldozatokkal és a családjaikkal”. Putyint azonban nem említette. Március 30-án viszont újabb nyilatkozatot tett közzé, miszerint csak néhányszor találkozott Putyinnal, amikor művészeti díjakat vett át, valamint az olimpiai megnyitón, elismeri és bánja, hogy múltbéli tettei és kijelentései részben félremagyarázhatók.

Netrebko 2014-ben 12 ezer dollárt adományozott egy a donyecki területen lévő színháznak, és látható egy fotón a szakadárok vezetőjével, amint a lázadók zászlóját tartják kezükben. Az énekesnőt háborús nyilatkozata után Oroszországban is letiltották, és fellépéseit szerte a világban lemondták, bár áprilisban beugróként a Monte Carlói operában már szerepelt. Akkor a Manon Lescaut előadásának végén a tapsrend alatt a színpad felett egy ukrán zászló is megjelent, ami előtt meghajolt. Májusban Párizsban és a Scalában is énekelt – előbbi helyen bár nem teljesen ugyanezekkel a közreműködőkkel, de a budapestivel megegyező műsort -, és felléphetett júliusban Regesburgban a Thurn & Taxis Kastélyfesztiválon és a Veronai Arénában is. Norman Lebrecht a Scala húzását “totális erkölcsi kudarcnak” bélyegezte. Bár Netrebko fellépéseinek naptára továbbra sem sűrű, az már igazi visszatérésnek mondható, hogy szeptemberben három alkalommal is énekelhette Mimit a bécsi Staatsoperben hatalmas sikerrel, miközben a ház előtt ukrán ellentüntetés is zajlott. A bécsiek szerint a háborút elítélő nyilatkozata egyértelmű, és így elfogadható volt meghívása, de Gelb úgy gondolja, hogy korábbi megnyilvánulásai továbbra sem feledhetők.

Mindenesetre tehát Netrebko jár szerepelgetni, bár nem sűrűn: honlapja tanúsága szerint az idei év végéig mindössze tizenegy fellépése lesz már csak szerte a világon. Most Budapestre ária és dalestet adni érkezett a mezzoszoprán Elena Maximova, a hegedűs Kurt Mitterfellner és a zongorista Pavel Nebolsin társaságában. A műsor vegyes volt, de kifejezetten fajsúlyos darabokból állt össze, a dalszerzők között többek közt Richard Strauss, Dvorák, Rachmanyinov, Debussy szerepelt, az operaszerzők sorában Cilea, Charpentier, Saint-Säens, Csajkovszkij, Leoncavallo, Offenbach tűnt fel például. A gondosan válogatott dalokat nagyon is figyelemre méltó zenei intelligenciával szólaltatta meg, ha kellett maradt a kamarazenei hangvételnél, ha kellett mozgósította félelmetes hangi tartalékait. Strauss Ständchenjében, Dvorák Mikor öreganyám énekelni tanított című művében kiválóan mutatta ezt meg. Egyébként hangja sötétült, testesedett fénykora óta – végül is éppen elmúlt ötven éves -, azt pedig nem tudhatjuk, hogy az eltelt hét hónap lelki megterhelései, az, hogy lényegében ma már a szereplések, illetve az azzal járó megterhelések nem részei mindennapi életének, hogyan befolyásolták hangi állapotát, azt, amit hallottunk tőle. Nem minden volt tökéletes, a Moore Ezüstáriát kár volt felvennie a műsorba, ezt most, itt nem bírta, van ott egy-két magas hang, ami nem volt az övé. És a Cilea Adriana Lecouvreur-ária bevezető szakaszában sem lehetett igazán érzékelni, hogyan is akar igazán váltani a beszéd és az ének között. De amit még mindig tud, sokszor lelkesítő volt: egész hangterjedelmében ott a teljes énekesi kifejezéstár, amivel képes bánni. Mindazonáltal még nehéz hónapok, évek várnak Netrebkóra.

Infó:

Anna Netrebko romantikus ária- és dalestje

Cilea, Rahmanyinov, Rimszkij-Korszakov, R. Strauss, Debussy, Charpentier, Csajkovszkij, Leoncavallo, Dvořák, Saint-Saëns, Offenbach, Moore, Tosti művei

Pavel Nebolsin zongora

Elena Maximova mezzoszoprán

Kurt Mitterfellner hegedű

Magyar Állami Operaház

szeptember 25.

Megjelent a Népszava Kultúra rovatában 2022. szeptember 26-án.

A szerkesztő megjegyzése

Ez egy korábbi, „amikor még tiszta volt az ég”…