Honnan jövünk? Miért vagyunk? Merre tartunk? – kérdezte Gauguin.

Minden idők művészete keresi a választ arra a kérdésre, amelyet ő is firtatott mo­numentális művében, és a következtetés, amire jutott? „A kifürkészhetetlen titok az marad, ami volt, ami most is, ami lesz: kifürkészhetetlen.” Az ember léte feltételezi nemlétét is, az élet az elmúlást, a halált, a megsemmisülést. Az ember a világmin­denség legfontosabb tényezője, de köztes lény, élet előtti és halál utáni semmi.

Bizonytalanság, nyomasztó előérzetek, szorongás uralkodott el korai századok művészein… Ilyen körülmények között vál­hatott az erdő a halál szimbólumává. Az áthatolhatatlan rengeteg, a fiomály ember­telen világ, kirekeszti magából az egysze­rű halandót. Teremtmények és dolgok, nö­vények és állatok változtatják itt formái­kat, színeiket, tulajdonságaikat. Irracioná­lis világ, amelyben kegyetlenül és csende­sen ellenséges szellemek, egy másik világ küldöttei gyülekeznek. Ősi-elemi erőket őriz, eltűnt idők nyomait, de ugyanakkor mindazt, ami túléli az emberiséget. Az erdő fantasztikuma azonos a labirintus fan­tasztikumával, élet és halál jelképe, ked­vező környezet ismeretlen, valószerűtlen eseményekhez. Talán csupán a csoda- szarvas, a fény-állat (középkori és rene­szánsz fajiszőnyegek gyakori alakja) az egyedüli, „aki” szökelléseivel feloldja a der­medt csendet. De ő is csak az erdei magány megtestesülése… Szent György, a rettenhetetlen lovag hivatott arra, hogy megölje az erdőben lakozó gonoszt, a sárkányt. Albrecht Altdorfer képén az erdő zárt vi­lág, az ösvény, amelyen Szent György ha­lad, bezárul mögötte. Az erdő megérzi szülöttjének halálát: óriásfák gyülekeznek, ágaskodnak a lovak felé, mintha el akar­nák tiporni. A sárkány megsemmisítése meg fogja törni az erdő varázsát is; a fák fel­szabadulnak a halál zsarnoksága alól és az életnek fognak engedelmeskedni.

Brueghel: A halál diadala

Ugyancsak régmúlt századokban nyug­talanság, háborúk, kivégzések, eretnekégetések, járványok kínozta időkben a nép gyakran válaszolt a pusztításokra féktelen, kicsapongó mulatozásokkal, csodákban hitt, kollektív hallucinációiban a közelgő világvéget hallotta jövendölni. Brueghel festménye, A halál diadala – temetők lá­zadása, a megsemmisülés kegyetlen majá­lisa. A földet halottak szálljak meg, csont­vázak bukkannak fel mindenhonnan és az élőket támadják, a nemtörődöm emberisé­get, amelyet csak saját örömei és vétkei foglalkoztatnak. Közülük legnagyobb bűn talán maga az élet szeretete… Irtózik a halál gondolatától, hiszen jól tudja, hogy egy szép nap úgyis ez lesz a sorsa, és most váratlanul szembetalálkozik a halottak csapataival! A megrettent sereg tájé­kozatlan kavargásban belerohan az óriási egérfogóba, amely éppen a pokolra nyílik. Az alvilág megnyílt szája fáradhatat­lanul nyeli és keveri az idezuhantakat; az egyének névtelensége az elkerülhetetlen semmit hirdeti. A kép Brueghel tragikusan groteszk és megkínzott univerzumának központja. A művész érzékenységének szüksége van elemi kitörésekre, amelyekben az emberi összetalálkozzék az ördögivel, amelyekben a nyugtalanság sóhaja visításba, ordításba torkolljék. A feszült légkör a kor légköre, az élet katasztrofá­lis képe vagy egy félelmetes pillanat, amely elvezethet az egész világ végső megsemmisüléséhez.

Korának – ez alkalommal a mi századunknak – felfordult világát festi meg Picasso is a Guernicában. A spanyol várost bombázó hitleristák áldozatai: nők és gyermekek. A modern idők egyik legkegyetlenebb, ártatlanokat sújtó tömegmészárlása. Picasso nem egyetlen éjszaka, nem egyetlen város történetét akarja megfesteni, nem egy momentumot a spanyol polgárháború idejéből, hanem az összes Guernicákat, a világot, amely eljövendő harcok dübörgését érzi.

Pablo Picasso: Guernica

Az imént említett képek nyüzsgő forgatagukban a halál nyomasztó érzését sugallják. De ez a hivatásuk a tizenhatodik-tizenhetedik században festett vanitasoknak is. E csendéletek tárgyai erkölcsi tar­talommal telítettek, azt mutatják, ami mú­landó a világban. Memento mori. Kopo­nya, óra, eltört pohár, égő gyertya, hang­szer, féregrágta gyümölcs, hervadó virág… A látszólag hétköznapi, banális tárgyak ellentétei az utolsó ítéleteknek, apokalip­tikus látomásoknak, nélkülözni akarnak minden fantasztikus vonást. De a kép elemeinek együttese töprengésre késztet, hir­deti, hogy ebben a világban minden pusz­tulásra ítéltetett. Mágikus realizmus: a tár­gyak varázsos hatalommal telítődnek.

James Ensor: Önarckép maszkokkal

Mi az, ami nem csupán a tárgynak, de az embernek is varázsos hatalmat kölcsönözhet? James Ensor szerint – a maszk. Már gyermekkorában nagy hatással voltak rá a nagyapja házában látott farsangi álarcok és azok a maszkok, amelyeket a tengerészek hoztak Báli szigetéről. Azután az utcán embereket látott, akiknek az arca maszkhoz kezdett hasonlítani, mint egyetlen gondolat, eszme, szenvedély megmerevedett külső formája, vagy egyáltalán a gondolathiányé. A maszk kifejezés nélküli, a testmozgás lelkesíti meg. Talán senki nem tolmácsolta az Ensoréhoz hasonlítható fájdalommal az ember nyugtalan bizony­talanságát az étet problémái előtt. A szorongás voltaképpen groteszk jelenség, ezt képviseli a maszk. Ám alter-ego is: csat­lakozik hozzánk; mihelyt magunkra öltöt­tük, tulajdonképpen minket fejez ki, hiszen azt az álarcot választjuk, amivel már előzetesen is azonosságot érzünk. Az álcázással az egyén keresi és elveszti önmagát. Saját magával játszik bújócskát tudatának föld alatti útjain …

Francisco Goya: Levesevés közben (festmény A süket házából)

Minden bizonytalan, nem tudni, hogy egy groteszk figura csak torz lény-e vagy éppenséggel szörny, démon. Goya művészetében a két világ: az ördögi és az emberi teljesen összefonódik. Álarcos alakok forognak körülöttünk, maszkjuk talán ször­nyűséges arcot rejt. És egyszer csak levetik álarcukat, megváltják nevüket, képüket: nada, semmi. A sátán a nemlét jelképe, maga a semmi, a tiszta űr, a feneketlen mélység, a mélység szédülete. A semminek nincs formája, de mindent magába ölel­het Ez Goya művészetének lényege. Nem­csak a Quinta del Sordo (A süket háza) rémlátásairól van szó, hanem a semmitmondó babaarcokról is, amelyekkel feldíszíti hercegnőit. Élete vége felé háza ijesztő alakokkal népesül be, akármerre fordul, mindenhol bolondok, fantomok, démonok veszik körül. Menekülésre semmi remény. Ha barátai felkeresik, továbbra is szeretetreméltó vendéglátó, de állandó vendégei azok a láthatatlan figurák, akik tragikus történeteket suttognak a fülébe. Már nincs semmi határ a mindennapi valóság és alvilági fantasztikum között. Amikor Krisztust festi meg az olajfák hegyén, szerencsétlen csavargót ábrázol, aki teljesen tehetetlen arra, hogy megváltsa az emberiséget. Az égben nem lakozik semmiféle isten, ha van is, komaságra lépett az ördöggel, hívei eszeveszett bolondok, papjai hitetlenek hóhérai. Az emberi arc, amely valaha annyi merészséget és szépséget fejezett ki, most együgyű maszkká változott, vigyorgása a reménytelenség elfojtott sikolya. Nincs semmi különbség városi előkelőségek összejövetelei és boszorkányszombatok között, akármelyik éjszaka átsuhanó, köpenyébe burkolózó alak, lehet kísértet is. Egyik képe szellemek közé tévedt öreget ábrázol. Goya önarcképe is lehetne. Talán fantom maga az öreg is. Ki tudja?…

Az ember felfedezését mindenkinek elölről kell kezdenie. A művész az emberi lélek legrejtettebb zugait kutatja, a világmindenség és véges önmagunk közötti összefüggéseket. Meg kell találnia magát a dolgok lényegében, elvetnie mindent, ami ránehezedik, ami homályt szül. Valahogyan a bűvészinashoz hasonlít, aki varázsolni kezd és olyan erőket szabadít el, amelyeken már nem tud uralkodni. Varázsolni kezd és nem tudja abbahagyni… Titkot akar megfejteni. De ez a szándéka súlyos felelősséggel jár és nem mindig ígér eredményt.

Gauguint idézve: a titok az marad, ami volt – kifürkészhetetlen.

Megjelent A Hét II. évfolyama 25. számában, 1971. június 18-án.

Kiemelt képünk: Edwaert Collier: Vanitas csendélet, 1662.