Néhány napja örömhírt kaptunk – aztán jött a frontális összeütközés híre.

A hír a Facebookon az volt, hogy a Laibach szlovén indusztriális rockzenekar lesz az első külföldi együttesek egyike, amelyik az ország orosz megszállása óta teljes koncertet ad az ukrán fővárosban, Kijevben. (Laibach Ljubljana német neve.) „A zenekar a tervek szerint márciusban lép fel ott ironikusan nem hivatalos Eurovízió felirat alatt.” A tényleges Eurovíziós dalversenyt – amelynek megrendezése az előző verseny nyertese okán jutott volna Ukrajnának – biztonsági aggályok miatt Kijevből az Egyesült Királyságban található Liverpoolba helyezték át.

A Laibach 1980-ban alakult, és nagy hatással volt a német Neue Deutsche Härte zenekarokra, köztük a Rammsteinre.

Laibach – Tanz Mit Laibach

Music by Laibach, Umek
Album: WAT, 2003
Video directed by Sašo Podgoršek, 2003

LYRICS:
(written by Laibach)

Wir alle sind besessen
Wir alle sind verflucht
Wir alle sind gekreuzigt
Wir alle sind kaputt
Von Reiztechnologie
Von Zeitekonomie
Von qualitaet das Lebens
Und Kriegsphilosophie

Eins, zwei, drei, vier
Bruederchen, komm tanz mit mir
Eins, zwei, drei, vier
Beide Haende reich ich dir
Eins, zwei, drei, vier
Meine Freunde, tanz mit mir
Eins, zwei, drei, vier
Rundherum, das ist nicht schwer

Wir tanzen Ado Hinkel
Benzino Napoloni
Wir tanzen Schiekelgrueber
Und tanzen mit Maitreya
Mit Totalitarismus
Und mit Demokratie
Wir tanzen mit Fascismus
Und roter Anarchie

Eins, zwei, drei, vier
Kammerad, komm tanz mit mir
Eins, zwei, drei, vier
Beide Haende reich ich dir
Eins, zwei, drei, vier
Deutsches Volk, komm tanz mit mir
Eins, zwei, drei, vier
Rundherum, das ist nicht schwer

Wir tanzen und wir springen
Wir hupfen und wir singen
Wir fallen und erheben
Wir geben oder nehmen
Amerikano Freunde
Und Deutscher Kamerad
Wir tanzen gut zussamen
Wir tanzen nach Bagdad

Eins, zwei, drei, vier
Bruederchen, komm tanz mit mir
Eins, zwei, drei, vier
Beide Haende reich ich dir
Eins, zwei, drei, vier
Meine Freunde, tanz mit mir
Eins, zwei, drei, vier
Rundherum, das ist nicht schwer

Táncolj a Laibach-hal

Mindannyian megszállottak vagyunk
Mindannyian átkozottak vagyunk
Mindannyian keresztre vagyunk feszítve
Mindannyiunkat megtört
Az ingertechnológia
Az időgazdaság
Az életminőség
És a háború filozófiája

Egy, kettő, három, négy
Testvér, gyere táncolni velem
Egy, kettő, három, négy
Mindkét kezemet odaadom
Egy, kettő, három, négy
Barátaim, táncoljatok velem
Egy, kettő, három, négy
Körbe-körbe, nem nehéz

Táncoljunk Ado Hinkellel
Benzino Napolonival
Táncolunk Schicklgrueberrel
És táncolunk Maitreyával
A totalitarizmussal
És a demokráciával
Táncolunk a fasizmussal
És a vörös anarchiával

Egy, kettő, három, négy
Chamberlain, gyere táncolni velem
Egy, kettő, három, négy
Mindkét kezemet odaadom
Egy, kettő, három, négy
Németek, gyertek táncolni velem
Egy, kettő, három, négy
Körbe-körbe, nem nehéz

Táncolunk és ugrálunk
Ugrálunk és énekelünk
Bukunk és felemelkedünk
Adunk vagy veszünk
Amerikai barátok
És német elvtárs
Jól táncolunk együtt
Táncolunk Bagdadba

Egy, kettő, három, négy
Testvér, gyere táncolni velem
Egy, kettő, három, négy
Mindkét kezemet odaadom neked
Egy, kettő, három, négy
Barátaim, táncoljatok velem
Egy, kettő, három, négy
Körbe-körbe, nem nehéz

Mint látható, kemény zene, kemény – kissé amolyan brechti – szöveg (a német drámaíró, költő, rendező, a 20. századi színház egyik megújítója egyébként 1898. februárjában, 125 éve született).

A napokban azonban a nagy hír után gyorsan beütött a ménkű: a Laibach együttes kijevi koncertje elmarad!

A szervezők ugyanis lemondták a Laibach március 31-re tervezett fellépését, miután a szlovén zenekarnak a háború okaival kapcsolatban tett nyilatkozatai súlyos vitákat váltottak ki Ukrajnában – írja az MTI. Ahogy egy kommentár megjegyzi: „A Laibach zenekar frontálisan ütközött az oroszok kategorikus ukrajnai megítélésével.”

A továbbiakban idézzük a 24.hu cikkét, kiemelve a kritikus részeket.
Az ukrán rajongók ellenkezését az váltotta ki, hogy a Laibach szerint a jelenlegi háború egy Oroszország és az Egyesült Államok között, Ukrajna területén zajló geopolitikai konfliktus.
A Guardian idézte a zenekart, ami úgy fogalmazott, hogy az ukrajnai konfliktus egy cinikus proxy-háború, amely a szuperhatalmak és a pénzügyi tőke geostratégiai érdekeit szolgálja.
Az ezután beindult kritikákra a Laibach három nappal ezelőtt közösségi oldalán egy posztot tett közzé, amelyben kiemelte: sohasem akarták megsérteni az ukránokat, még kevésbé eljelentékteleníteni harcuk fontosságát, de geopolitikai ügyeket fegyveres támadással és politikai felbujtással nem lehet megoldani.

Hát így. Szép lett volna, érdekes lett volna, felemelő lett volna. Máris túlságosan, ijesztően mélyek a sebek.

A dal szövegében előforduló nevek

Ado Hinkel – Chaplin híres filmje (az első hangosfilmje), The Great Dictator (1940) hőse Adenoid Hynkel (nyilván: Adolf Hitler), aki a Földgömbbel táncol, s a végén a híres pacifista beszédet tartja. A film egy véreskezű vezető ellen foglalt állást. Az emberekben ez mély nyomot hagyott, akkor is, ha a szalagok évekre dobozba és egy sötét raktár mélyére kerültek. Chaplin jóval később azt nyilatkozta, hogy ha tudott volna a náci haláltáborokról, nem készíti el a filmet.

Schiekelgrueber – Hitler. A későbbi náci diktátor Alois Hitler házasságon kívüli gyermekként született, és sokáig anyjának vezetéknevét (Schicklgruber) viselte (bár ezt újabb kutatások cáfolják).

Maitreya – Maitréja (szanszkrit), Mettejja (páli), Maithree (szingaléz), Dzsampa (tibeti) – a buddhista jóslatok szerint egy jövőbeli Buddha, amolyan Megváltó.

Chamberlain – Arthur Neville Chamberlain brit konzervatív politikus, 1937 májusától 1940 májusáig az Egyesült Királyság miniszterelnöke volt. Békítési külpolitikája az 1938-as müncheni egyezmény aláírásával „teljesedett ki”.

A szerkesztő megjegyzése

Az indusztriális zene főként a korai avantgárd elektronikus zenei kísérletekből (experimental zene) és ennek későbbi Post-Punk mozgalomra is gyakorolt hatásából eredeztethető. A kifejezést az 1970-es évek közepén használták először. Azóta rengeteg kiadó és előadó zenéjét indusztriálisnak nevezik. Az első ipari előadók a zajok mértékének variálásával, gyártási technikával kísérleteztek és dalaik főleg vitatott témákat boncolgattak. Ezek nem kizárólagosan zenei teljesítmények, hanem más művészetek terén is korszakalkotóak. (Wikipédia)

Laibach-előadás